De afgelopen dagen is duidelijk geworden hoe een hack op Okta grote gevolgen heeft voor klanten van het bedrijf. Met de buitgemaakte data kunnen cybercriminelen namelijk inloggen op systemen van klanten. Daarnaast laat het nog maar eens zien hoe kwetsbaar onze digitale identiteiten zijn.
Eerdere deze week maakte Okta melding dat er data is gestolen uit het ticketsysteem van zijn klantenservice. De data die is buitgemaakt bevat echter zeer gevoelige gegevens, waarmee cybercriminelen nu ook eenvoudig toegang kunnen krijgen tot systemen van de klanten van Okta.
Okta is een zogenaamde identity and access management (IAM)-oplossing, een concurrent van bijvoorbeeld Microsoft (Azure) Active Directory. Okta beheert het adresboek van bedrijven waarin alle medewerkers en hun logingegevens zijn opgenomen. Zodra een medewerker ergens probeert in te loggen wordt die sessie door Okta gecontroleerd. Het is dus een cruciaal onderdeel in een bedrijfsnetwerk.
Slimme hack op klantenservice (helpdesk)
Zoals met alle software-oplossingen gaat er weleens wat mis en heb je als organisatie ondersteuning nodig. Bijvoorbeeld om uit te zoeken waarom iets niet goed werkt bij een bepaalde groep gebruikers of in een browsersessie. Dit geldt ook voor de klanten van Okta en die kunnen daarvoor terecht bij de klantenservice van het bedrijf.
Met problemen zoals eerder beschreven is het vaak het makkelijkste wanneer de klantenservice-medewerker bij Okta het probleem kan repliceren, oftewel zelf kan ervaren waar het mogelijk misgaat. Okta vraagt dan vaak om een zogenaamd HTTP Archive (HAR) bestand te uploaden. Deze bestanden bevatten browserhistorie, sessies en cookies. Hiermee kan de klantenservicemedewerker dan nabootsen wat de gebruiker probeert te doen en waar het misgaat.
Toegang tot sessies en cookies
Hackers zijn er nu echter in geslaagd om middels phishing toegang te krijgen tot het klantenservicesysteem van Okta en konden hierdoor de door klanten aangeleverde HAR-bestanden downloaden. Vervolgens hebben de cybercriminelen al die HAR bestanden doorzocht op sessies en cookies en proberen ze die nu te gebruiken om toegang te krijgen tot systemen van klanten.
Onder meer 1Password en Cloudflare hebben al bekendgemaakt dat ze kwaadaardige activiteiten hebben gedetecteerd die zijn terug te herleiden naar HAR-bestanden bij Okta. De kans bestaat echter dat dit nog maar het tipje van de sluier is.
Okta stelt dat het normaliter aanbeveelt om alle cookies en sessietokens te verwijderen in HAR-bestanden voordat ze worden gedeeld. In de praktijk gebeurt dit waarschijnlijk niet vaak, omdat klanten een oplossing zoeken voor hun probleem en Okta een betrouwbare leverancier is.
Kwetsbaarheid van online authenticatie
Het heeft uiteindelijk enkele weken geduurd tot Okta doorhad wat er precies is gebeurd. Klanten van Okta zagen al veel eerder hoe kwaadwillende probeerden binnen te komen of binnenkwamen en probeerde hun rechten aan te passen, waardoor ze alsnog werden gepakt. Okta heeft inmiddels contact gezocht met klanten die HAR-bestanden hebben aangeleverd die mogelijk zijn buitgemaakt.
Belangrijker aan dit verhaal is dat het laat zien hoe kwetsbaar online authenticatie werkelijk is. Zodra cybercriminelen toegang weten te krijgen tot sessies en cookies kunnen ze de browsersessie van de klant nabootsen en zichzelf toegang verschaffen tot allerlei online systemen. Sommige SaaS-providers hebben hier nog wel wat additionele beveiligingen voor, maar veel ook nog niet.
Wij delen dit artikel van techzine, om dergelijke hacks onder de aandacht te brengen. De gevolgen zijn voor de getroffene immers super groot.