Okta-hack laat zien hoe kwetsbaar digitale authenticatie is

De afgelopen dagen is duidelijk geworden hoe een hack op Okta grote gevolgen heeft voor klanten van het bedrijf. Met de buitgemaakte data kunnen cybercriminelen namelijk inloggen op systemen van klanten. Daarnaast laat het nog maar eens zien hoe kwetsbaar onze digitale identiteiten zijn.

Eerdere deze week maakte Okta melding dat er data is gestolen uit het ticketsysteem van zijn klantenservice. De data die is buitgemaakt bevat echter zeer gevoelige gegevens, waarmee cybercriminelen nu ook eenvoudig toegang kunnen krijgen tot systemen van de klanten van Okta.

Okta is een zogenaamde identity and access management (IAM)-oplossing, een concurrent van bijvoorbeeld Microsoft (Azure) Active Directory. Okta beheert het adresboek van bedrijven waarin alle medewerkers en hun logingegevens zijn opgenomen. Zodra een medewerker ergens probeert in te loggen wordt die sessie door Okta gecontroleerd. Het is dus een cruciaal onderdeel in een bedrijfsnetwerk.

Slimme hack op klantenservice (helpdesk)

Zoals met alle software-oplossingen gaat er weleens wat mis en heb je als organisatie ondersteuning nodig. Bijvoorbeeld om uit te zoeken waarom iets niet goed werkt bij een bepaalde groep gebruikers of in een browsersessie. Dit geldt ook voor de klanten van Okta en die kunnen daarvoor terecht bij de klantenservice van het bedrijf.

Met problemen zoals eerder beschreven is het vaak het makkelijkste wanneer de klantenservice-medewerker bij Okta het probleem kan repliceren, oftewel zelf kan ervaren waar het mogelijk misgaat. Okta vraagt dan vaak om een zogenaamd HTTP Archive (HAR) bestand te uploaden. Deze bestanden bevatten browserhistorie, sessies en cookies. Hiermee kan de klantenservicemedewerker dan nabootsen wat de gebruiker probeert te doen en waar het misgaat.

Toegang tot sessies en cookies

Hackers zijn er nu echter in geslaagd om middels phishing toegang te krijgen tot het klantenservicesysteem van Okta en konden hierdoor de door klanten aangeleverde HAR-bestanden downloaden. Vervolgens hebben de cybercriminelen al die HAR bestanden doorzocht op sessies en cookies en proberen ze die nu te gebruiken om toegang te krijgen tot systemen van klanten.

Onder meer 1Password en Cloudflare hebben al bekendgemaakt dat ze kwaadaardige activiteiten hebben gedetecteerd die zijn terug te herleiden naar HAR-bestanden bij Okta. De kans bestaat echter dat dit nog maar het tipje van de sluier is.

Okta stelt dat het normaliter aanbeveelt om alle cookies en sessietokens te verwijderen in HAR-bestanden voordat ze worden gedeeld. In de praktijk gebeurt dit waarschijnlijk niet vaak, omdat klanten een oplossing zoeken voor hun probleem en Okta een betrouwbare leverancier is.

Kwetsbaarheid van online authenticatie

Het heeft uiteindelijk enkele weken geduurd tot Okta doorhad wat er precies is gebeurd. Klanten van Okta zagen al veel eerder hoe kwaadwillende probeerden binnen te komen of binnenkwamen en probeerde hun rechten aan te passen, waardoor ze alsnog werden gepakt. Okta heeft inmiddels contact gezocht met klanten die HAR-bestanden hebben aangeleverd die mogelijk zijn buitgemaakt.

Belangrijker aan dit verhaal is dat het laat zien hoe kwetsbaar online authenticatie werkelijk is. Zodra cybercriminelen toegang weten te krijgen tot sessies en cookies kunnen ze de browsersessie van de klant nabootsen en zichzelf toegang verschaffen tot allerlei online systemen. Sommige SaaS-providers hebben hier nog wel wat additionele beveiligingen voor, maar veel ook nog niet.

Wij delen dit artikel van techzine, om dergelijke hacks onder de aandacht te brengen. De gevolgen zijn voor de getroffene immers super groot.

Recent blogs

CoPilot
Blog
Superlogisch aan de slag met Microsoft 365 Copilot: 7 prompting tips voor uw organisatie
In de praktijk zien we vaak dat organisaties enthousiast starten met een slimme tool zoals Microsoft 365 Copilot, maar dan blijven hangen op de vraag: “Hoe benut ik ‘m slim?” Want: zonder duidelijke input krijgt u soms output die nét niet helpt. Als uw digitale assistent niet weet wat u wilt, lukt het niet om u gemoedsrust, overzicht en eenvoud te geven. Wij geloven dat ICT menselijker moet zijn: helder, betrouwbaar, zonder gedoe. Daarom geven we u hier 7 praktische prompting­tips die helpen om Copilot echt productief in te zetten. U krijgt grip op de tool, zodat u rust voor…
copilot 365
Blog
Microsoft 365 Copilot app: Superlogische antwoorden
Probleem Veel MKB-bedrijven kampen ermee: medewerkers staren tegen een volle mailbox, grote documenten, eindeloze vergaderingsoverzichten of losse actiepunten aan. De uitdaging: hoe krijgen we sneller grip op de dagelijkse werkstroom, zonder dat het automatiserings­project groter wordt dan het werk zelf? Oplossing Met de Microsoft 365 Copilot app biedt Microsoft een slimme sparringpartner voor uw werkplek: het helpt bij schrijven, samenvatten, plannen en analyseren — binnen het vertrouwde Microsoft 365-ecosysteem. Voor u als directeur, ICT-manager of backoffice-verantwoordelijke: het betekent minder tijd kwijt aan routine en meer focus op de kern van uw werk. Wat doet de Microsoft 365 Copilot app? U…
ChatGPT atlas
Blog
Een nieuwe browser van ChatGPT “Atlas”
Als uw partner vinden wij het superlogisch om ontwikkelingen zoals de opkomst van de nieuwe browser ChatGPT Atlas met u te delen. Niet omdat we u aanzetten tot direct gebruik, maar omdat kennis van nieuwe tools u helpt om bewuste keuzes te maken. Hieronder leggen we uit wat ChatGPT Atlas is, wat de mogelijkheden zijn, hoe deze zich naar verwachting verder ontwikkelt — én waarom wij aanraden om deze browser nog niet zakelijk in te zetten. Wat is ChatGPT Atlas? Atlas is een browser ontwikkeld door OpenAI, waarin de chatbot ChatGPT direct is geïntegreerd.  De browser is gebouwd op het…

A newsletter

Superlogic right?