COVID-19 DDoS-aanvallen

Sommige van onze klanten en leveranciers hebben er ook last van gehad DDoS-aanvallen. Maar wat was een DDos-aanval ook alweer?

Denial-of-service-aanvallen (DoS-aanvallen) en distributed-denial-of-service-aanvallen (DDoS-aanvallen) zijn pogingen om een computer, computernetwerk of dienst niet of moeilijker bereikbaar te maken voor de bedoelde klanten.[1] Het verschil tussen een ‘gewone’ DoS-aanval en een distributed-DoS-aanval is dat in het laatste geval meerdere computers tegelijk de aanval op hun doelwit uitvoeren.

Het rapport van antivirus software producent Kaspersky zeg het volgende; Het Q2 2020 DDoS-aanvallenrapport heeft onthuld dat het aantal DDoS-aanvallen in het tweede kwartaal van 2020 is verdrievoudigd in vergelijking met Q2 2019. Volgens Kaspersky kan deze toename worden toegeschreven aan de impact van COVID-19, aangezien zowel cybercriminelen als hun doelwitten hun zomerplannen hebben moeten heroverwegen.

De pandemie en de daaropvolgende beperkingen op het gebied van sociale afstand hebben het leven van mensen aanzienlijk veranderd. Ook voor wat betreft vakantieplannen. Velen brengen hun vrije dagen door in de ‘staycation’-modus of hebben hun geplande reis geannuleerd. Dit heeft o.a. geleid tot een verhoogd aantal DDoS-aanvallen.

Het aantal aanvallen dat Kaspersky DDoS Protection heeft gedetecteerd en geblokkeerd in Q2 2020 is 217% hoger, dan in dezelfde periode van 2019. Ook is het aantal aanvallen in Q2 van dit jaar licht gestegen in vergelijking met het eerste kwartaal. Deze resultaten wijken af van de jaarlijkse trends die Kaspersky gewoonlijk ziet. Normaal gesproken varieert het aantal DDoS-aanvallen per seizoen. In het begin van het jaar ligt het aantal hoger, omdat het een piekperiode is voor het bedrijfsleven. Aan het eind van het voorjaar en in de zomer begint het aantal aanvallen af te nemen. Zo is het aantal aanvallen in Q2 2019 met 39% gedaald, ten opzichte van Q1 2019 en in 2018 was het verschil tussen de twee kwartalen 34%.

Deze trend is terug te zien in het aantal aanvragen dat door bots van C & C-servers werd ontvangen en die werden onderschept en geanalyseerd door het Kaspersky DDoS Intelligence-systeem. Het gemiddelde aantal dagelijkse aanvallen in het tweede kwartaal is met bijna 30% gestegen, in vergelijking met wat er in het eerste kwartaal gebeurde. Ook was het grootste aantal aanvallen per dag bijna 300 in Q2 (geregistreerd op 9 april 2020), terwijl het record in Q1 2020 242 aanvallen bedroeg.

Bron: ICT magazine

Wil jij weten hoe je je organisatie kan beschermen tegen DDoS-aanvallen? Neem dan even contact op met Analyst ICT.

Recent blogs

copilot 365
Blog
Microsoft 365 Copilot: AI-gestuurde zoekfunctionaliteit en meer
Microsoft heeft onlangs een spannende update aangekondigd voor Microsoft 365 Copilot, die een reeks nieuwe functies introduceert, waaronder AI-gestuurde zoekfunctionaliteit, zogenoemde redeneermodellen, en een nieuwe Agent Store. Deze innovaties beloven de manier waarop bedrijven zoeken en werken met gegevens te transformeren. Hieronder een samenvatting, wij denken dat dit wel eens superlogisch kan gaan werken voor de meeste bedrijven! AI-gestuurde zoekfunctie voor bedrijven Een van de meest opvallende toevoegingen is de AI-gestuurde zoekfunctie voor bedrijven. Dit was eerder een uitdaging voor aanbieders van bedrijfszoekmachines vanwege de complexiteit van beleidsregels over verschillende gegevensbronnen heen. Het doel is om ervoor te zorgen dat…
Windows 365 link
Blog
Microsoft introduceert Windows 365 Link Mini-PC en nieuwe Windows App
Microsoft heeft een belangrijke stap gezet in de wereld van cloud computing met de introductie van haar eerste Cloud PC, de Windows 365 Link mini-PC. Deze compacte en krachtige mini-PC is ontworpen om bedrijven te helpen bij het aanbieden van volledig in de cloud draaiende werkplekken, zonder lokaal beheer. De Windows 365 Link mini-PC bevat enkel de Windows App, waarmee gebruikers eenvoudig kunnen verbinden met hun werkplek in de cloud. Het enige wat je nodig hebt is de mini-PC, een monitor, toetsenbord, muis en een werkende internetverbinding. Naast deze innovatieve hardware heeft Microsoft ook de Remote Desktop-app op Android vervangen…
macos update
Blog
Apple stelt automatisch updaten standaard in bij nieuwste OS versies
Apple heeft een belangrijke wijziging doorgevoerd in haar nieuwste besturingssysteemversies door automatisch updaten standaard in te schakelen. Deze verandering is bedoeld om gebruikers te helpen hun apparaten altijd up-to-date te houden met de nieuwste beveiligingspatches en functies, zonder dat ze hier zelf actie voor hoeven te ondernemen. De nieuwe standaardinstelling voor automatisch updaten is van toepassing op zowel iOS als macOS. Dit betekent dat gebruikers van iPhones, iPads en Mac-computers voortaan automatisch de nieuwste updates ontvangen zodra deze beschikbaar zijn. Apple hoopt hiermee de veiligheid en prestaties van haar apparaten te verbeteren, aangezien veel gebruikers vaak vergeten hun software handmatig…

A newsletter

Superlogic right?