COVID-19 DDoS-aanvallen

Sommige van onze klanten en leveranciers hebben er ook last van gehad DDoS-aanvallen. Maar wat was een DDos-aanval ook alweer?

Denial-of-service-aanvallen (DoS-aanvallen) en distributed-denial-of-service-aanvallen (DDoS-aanvallen) zijn pogingen om een computer, computernetwerk of dienst niet of moeilijker bereikbaar te maken voor de bedoelde klanten.[1] Het verschil tussen een ‘gewone’ DoS-aanval en een distributed-DoS-aanval is dat in het laatste geval meerdere computers tegelijk de aanval op hun doelwit uitvoeren.

Het rapport van antivirus software producent Kaspersky zeg het volgende; Het Q2 2020 DDoS-aanvallenrapport heeft onthuld dat het aantal DDoS-aanvallen in het tweede kwartaal van 2020 is verdrievoudigd in vergelijking met Q2 2019. Volgens Kaspersky kan deze toename worden toegeschreven aan de impact van COVID-19, aangezien zowel cybercriminelen als hun doelwitten hun zomerplannen hebben moeten heroverwegen.

De pandemie en de daaropvolgende beperkingen op het gebied van sociale afstand hebben het leven van mensen aanzienlijk veranderd. Ook voor wat betreft vakantieplannen. Velen brengen hun vrije dagen door in de ‘staycation’-modus of hebben hun geplande reis geannuleerd. Dit heeft o.a. geleid tot een verhoogd aantal DDoS-aanvallen.

Het aantal aanvallen dat Kaspersky DDoS Protection heeft gedetecteerd en geblokkeerd in Q2 2020 is 217% hoger, dan in dezelfde periode van 2019. Ook is het aantal aanvallen in Q2 van dit jaar licht gestegen in vergelijking met het eerste kwartaal. Deze resultaten wijken af van de jaarlijkse trends die Kaspersky gewoonlijk ziet. Normaal gesproken varieert het aantal DDoS-aanvallen per seizoen. In het begin van het jaar ligt het aantal hoger, omdat het een piekperiode is voor het bedrijfsleven. Aan het eind van het voorjaar en in de zomer begint het aantal aanvallen af te nemen. Zo is het aantal aanvallen in Q2 2019 met 39% gedaald, ten opzichte van Q1 2019 en in 2018 was het verschil tussen de twee kwartalen 34%.

Deze trend is terug te zien in het aantal aanvragen dat door bots van C & C-servers werd ontvangen en die werden onderschept en geanalyseerd door het Kaspersky DDoS Intelligence-systeem. Het gemiddelde aantal dagelijkse aanvallen in het tweede kwartaal is met bijna 30% gestegen, in vergelijking met wat er in het eerste kwartaal gebeurde. Ook was het grootste aantal aanvallen per dag bijna 300 in Q2 (geregistreerd op 9 april 2020), terwijl het record in Q1 2020 242 aanvallen bedroeg.

Bron: ICT magazine

Wil jij weten hoe je je organisatie kan beschermen tegen DDoS-aanvallen? Neem dan even contact op met Analyst ICT.

Recent blogs

AI act
Blog
De AI Act: wat is er veranderd sinds augustus 2025?
ICT wordt simpeler en menselijker ook als het gaat om kunstmatige intelligentie (AI). Met de komst van de Europese AI Act moeten organisaties in Europa zorgvuldiger omgaan met AI-toepassingen. De wet wordt in fases ingevoerd en sinds 2 augustus 2025 gelden er nieuwe verplichtingen. Wat is er veranderd en wat betekent dit voor uw organisatie? Wat hield de eerste fase in? In februari 2025 ging de eerste fase van de AI Act van start. De focus lag toen vooral op: Bewustwording en basiskennis van AI in organisaties. Het vermijden van verboden AI-toepassingen (de categorie onacceptabel risico). Het onderstrepen dat niet…
microsoft 365 copilot
Blog
Maak uw werk makkelijker met Microsoft Copilot: concrete voorbeelden
ICT is soms complex, maar technologie kan ook juist veel eenvoudiger maken. Een mooi voorbeeld daarvan is Microsoft Copilot. Deze slimme assistent zit verwerkt in de Microsoft 365-apps die u waarschijnlijk al dagelijks gebruikt: Outlook, Word, Excel, Teams en meer. Copilot helpt u om sneller te werken, tijd te besparen en overzicht te houden. Zeker voor kleine bedrijven is dat waardevol, want daar is de werkdruk vaak hoog en zijn er weinig handen. Wij zetten de belangrijkste voordelen én concrete voorbeelden op een rij. Wat is Microsoft Copilot? Copilot is een digitale assistent op basis van kunstmatige intelligentie. Hij “denkt”…
Blog
Belangrijke wijziging vanaf 1 november: Microsoft 365 / Office 365 licenties splitsen in pakketten mét en zonder Teams
Sinds kort heeft Microsoft aangekondigd dat er per 1 november 2025 een ingrijpende wijziging plaatsvindt in de manier waarop je Microsoft 365 en Office 365 licenties kunt afnemen. Voor organisaties betekent dit meer keuzevrijheid en de mogelijkheid om te besparen mits je weet wat de gevolgen zijn. Wat verandert er precies? Microsoft gaat de bestaande pakketten opdelen in varianten met Teams en zonder Teams.   Voor elk abonnement wordt aangegeven wat het prijsverschil is tussen de versie met Teams en de versie zonder.   Teams blijft ook beschikbaar als zelfstandige dienst via gespecialiseerde abonnementen zoals Teams Essentials en Teams Enterprise.   Microsoft belooft nieuwe hulpmiddelen om data uit Teams te exporteren…

A newsletter

Superlogic right?