COVID-19 DDoS-aanvallen

Sommige van onze klanten en leveranciers hebben er ook last van gehad DDoS-aanvallen. Maar wat was een DDos-aanval ook alweer?

Denial-of-service-aanvallen (DoS-aanvallen) en distributed-denial-of-service-aanvallen (DDoS-aanvallen) zijn pogingen om een computer, computernetwerk of dienst niet of moeilijker bereikbaar te maken voor de bedoelde klanten.[1] Het verschil tussen een ‘gewone’ DoS-aanval en een distributed-DoS-aanval is dat in het laatste geval meerdere computers tegelijk de aanval op hun doelwit uitvoeren.

Het rapport van antivirus software producent Kaspersky zeg het volgende; Het Q2 2020 DDoS-aanvallenrapport heeft onthuld dat het aantal DDoS-aanvallen in het tweede kwartaal van 2020 is verdrievoudigd in vergelijking met Q2 2019. Volgens Kaspersky kan deze toename worden toegeschreven aan de impact van COVID-19, aangezien zowel cybercriminelen als hun doelwitten hun zomerplannen hebben moeten heroverwegen.

De pandemie en de daaropvolgende beperkingen op het gebied van sociale afstand hebben het leven van mensen aanzienlijk veranderd. Ook voor wat betreft vakantieplannen. Velen brengen hun vrije dagen door in de ‘staycation’-modus of hebben hun geplande reis geannuleerd. Dit heeft o.a. geleid tot een verhoogd aantal DDoS-aanvallen.

Het aantal aanvallen dat Kaspersky DDoS Protection heeft gedetecteerd en geblokkeerd in Q2 2020 is 217% hoger, dan in dezelfde periode van 2019. Ook is het aantal aanvallen in Q2 van dit jaar licht gestegen in vergelijking met het eerste kwartaal. Deze resultaten wijken af van de jaarlijkse trends die Kaspersky gewoonlijk ziet. Normaal gesproken varieert het aantal DDoS-aanvallen per seizoen. In het begin van het jaar ligt het aantal hoger, omdat het een piekperiode is voor het bedrijfsleven. Aan het eind van het voorjaar en in de zomer begint het aantal aanvallen af te nemen. Zo is het aantal aanvallen in Q2 2019 met 39% gedaald, ten opzichte van Q1 2019 en in 2018 was het verschil tussen de twee kwartalen 34%.

Deze trend is terug te zien in het aantal aanvragen dat door bots van C & C-servers werd ontvangen en die werden onderschept en geanalyseerd door het Kaspersky DDoS Intelligence-systeem. Het gemiddelde aantal dagelijkse aanvallen in het tweede kwartaal is met bijna 30% gestegen, in vergelijking met wat er in het eerste kwartaal gebeurde. Ook was het grootste aantal aanvallen per dag bijna 300 in Q2 (geregistreerd op 9 april 2020), terwijl het record in Q1 2020 242 aanvallen bedroeg.

Bron: ICT magazine

Wil jij weten hoe je je organisatie kan beschermen tegen DDoS-aanvallen? Neem dan even contact op met Analyst ICT.

Laatste blogs

inbound smtp dane with dnssec for exchange
Blog
Microsoft rolt inbound SMTP DANE en DNSSEC uit in Exchange Online
Wat doen ze hoor ik veel mensen denken? In de steeds veranderende wereld van digitale communicatie is e-mailbeveiliging een topprioriteit geworden voor bedrijven van elke omvang. Microsoft heeft onlangs een belangrijke stap gezet door inbound SMTP DANE (DNS-based Authentication of Named Entities) met DNSSEC (Domain Name System Security Extensions) algemeen beschikbaar te maken voor klanten van Exchange Online, onderdeel van Microsoft 365. Maar wat betekent dit precies en waarom is het zo belangrijk voor onze klanten en MKB-bedrijven? Wij zetten dit even #superlogisch onder elkaar. Wat is SMTP DANE en DNSSEC? SMTP DANE is een protocol dat helpt bij het…
apple intelligence
Blog
Apple Intelligence komt naar de EU: Wat betekent dit?
In een recent persbericht heeft Apple aangekondigd dat Apple Intelligence nu beschikbaar is op de Mac in de EU. Vanaf april 2025 zullen ook de iPhone en iPad deze innovatieve functies ondersteunen. Dit is een spannende ontwikkeling voor Apple-gebruikers in Europa, aangezien ze nu toegang krijgen tot een groot deel van de kernfuncties van Apple Intelligence. Wat is Apple Intelligence? Apple Intelligence is een geavanceerde technologie die gebruikmaakt van kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning (ML) om gebruikerservaringen te verbeteren. Het biedt een reeks functies die zijn ontworpen om dagelijkse taken te vereenvoudigen, productiviteit te verhogen en persoonlijke assistentie te…
certificering
Blog
Analyst ICT ISO 9001 gecertificeerd
Bij Analyst ICT zijn we trots om op het feit dat we ISO 9001 gecertificeerd zijn. Deze certificering was een belangrijke mijlpaal voor ons bedrijf en biedt aanzienlijke voordelen voor onze klanten. In deze eerste blog leggen we uit wat ISO 9001 inhoudt en hoe onze klanten hiervan profiteren. Later zullen we ook aandacht besteden aan de ISO 27001 en de NEN 7510. Voor alle drie heeft Analyst ICT namelijk een certificering behaald. Wat is ISO 9001? ISO 9001 is een internationale standaard voor kwaliteitsmanagementsystemen (QMS). Het biedt een kader voor bedrijven om hun processen te verbeteren en te voldoen…

Een nieuwsbrief

Superlogisch toch?