COVID-19 DDoS-aanvallen

Sommige van onze klanten en leveranciers hebben er ook last van gehad DDoS-aanvallen. Maar wat was een DDos-aanval ook alweer?

Denial-of-service-aanvallen (DoS-aanvallen) en distributed-denial-of-service-aanvallen (DDoS-aanvallen) zijn pogingen om een computer, computernetwerk of dienst niet of moeilijker bereikbaar te maken voor de bedoelde klanten.[1] Het verschil tussen een ‘gewone’ DoS-aanval en een distributed-DoS-aanval is dat in het laatste geval meerdere computers tegelijk de aanval op hun doelwit uitvoeren.

Het rapport van antivirus software producent Kaspersky zeg het volgende; Het Q2 2020 DDoS-aanvallenrapport heeft onthuld dat het aantal DDoS-aanvallen in het tweede kwartaal van 2020 is verdrievoudigd in vergelijking met Q2 2019. Volgens Kaspersky kan deze toename worden toegeschreven aan de impact van COVID-19, aangezien zowel cybercriminelen als hun doelwitten hun zomerplannen hebben moeten heroverwegen.

De pandemie en de daaropvolgende beperkingen op het gebied van sociale afstand hebben het leven van mensen aanzienlijk veranderd. Ook voor wat betreft vakantieplannen. Velen brengen hun vrije dagen door in de ‘staycation’-modus of hebben hun geplande reis geannuleerd. Dit heeft o.a. geleid tot een verhoogd aantal DDoS-aanvallen.

Het aantal aanvallen dat Kaspersky DDoS Protection heeft gedetecteerd en geblokkeerd in Q2 2020 is 217% hoger, dan in dezelfde periode van 2019. Ook is het aantal aanvallen in Q2 van dit jaar licht gestegen in vergelijking met het eerste kwartaal. Deze resultaten wijken af van de jaarlijkse trends die Kaspersky gewoonlijk ziet. Normaal gesproken varieert het aantal DDoS-aanvallen per seizoen. In het begin van het jaar ligt het aantal hoger, omdat het een piekperiode is voor het bedrijfsleven. Aan het eind van het voorjaar en in de zomer begint het aantal aanvallen af te nemen. Zo is het aantal aanvallen in Q2 2019 met 39% gedaald, ten opzichte van Q1 2019 en in 2018 was het verschil tussen de twee kwartalen 34%.

Deze trend is terug te zien in het aantal aanvragen dat door bots van C & C-servers werd ontvangen en die werden onderschept en geanalyseerd door het Kaspersky DDoS Intelligence-systeem. Het gemiddelde aantal dagelijkse aanvallen in het tweede kwartaal is met bijna 30% gestegen, in vergelijking met wat er in het eerste kwartaal gebeurde. Ook was het grootste aantal aanvallen per dag bijna 300 in Q2 (geregistreerd op 9 april 2020), terwijl het record in Q1 2020 242 aanvallen bedroeg.

Bron: ICT magazine

Wil jij weten hoe je je organisatie kan beschermen tegen DDoS-aanvallen? Neem dan even contact op met Analyst ICT.

Laatste blogs

CoPilot
Blog
Superlogisch aan de slag met Microsoft 365 Copilot: 7 prompting tips voor uw organisatie
In de praktijk zien we vaak dat organisaties enthousiast starten met een slimme tool zoals Microsoft 365 Copilot, maar dan blijven hangen op de vraag: “Hoe benut ik ‘m slim?” Want: zonder duidelijke input krijgt u soms output die nét niet helpt. Als uw digitale assistent niet weet wat u wilt, lukt het niet om u gemoedsrust, overzicht en eenvoud te geven. Wij geloven dat ICT menselijker moet zijn: helder, betrouwbaar, zonder gedoe. Daarom geven we u hier 7 praktische prompting­tips die helpen om Copilot echt productief in te zetten. U krijgt grip op de tool, zodat u rust voor…
copilot 365
Blog
Microsoft 365 Copilot app: Superlogische antwoorden
Probleem Veel MKB-bedrijven kampen ermee: medewerkers staren tegen een volle mailbox, grote documenten, eindeloze vergaderingsoverzichten of losse actiepunten aan. De uitdaging: hoe krijgen we sneller grip op de dagelijkse werkstroom, zonder dat het automatiserings­project groter wordt dan het werk zelf? Oplossing Met de Microsoft 365 Copilot app biedt Microsoft een slimme sparringpartner voor uw werkplek: het helpt bij schrijven, samenvatten, plannen en analyseren — binnen het vertrouwde Microsoft 365-ecosysteem. Voor u als directeur, ICT-manager of backoffice-verantwoordelijke: het betekent minder tijd kwijt aan routine en meer focus op de kern van uw werk. Wat doet de Microsoft 365 Copilot app? U…
ChatGPT atlas
Blog
Een nieuwe browser van ChatGPT “Atlas”
Als uw partner vinden wij het superlogisch om ontwikkelingen zoals de opkomst van de nieuwe browser ChatGPT Atlas met u te delen. Niet omdat we u aanzetten tot direct gebruik, maar omdat kennis van nieuwe tools u helpt om bewuste keuzes te maken. Hieronder leggen we uit wat ChatGPT Atlas is, wat de mogelijkheden zijn, hoe deze zich naar verwachting verder ontwikkelt — én waarom wij aanraden om deze browser nog niet zakelijk in te zetten. Wat is ChatGPT Atlas? Atlas is een browser ontwikkeld door OpenAI, waarin de chatbot ChatGPT direct is geïntegreerd.  De browser is gebouwd op het…

Een nieuwsbrief

Superlogisch toch?