COVID-19 DDoS-aanvallen

Sommige van onze klanten en leveranciers hebben er ook last van gehad DDoS-aanvallen. Maar wat was een DDos-aanval ook alweer?

Denial-of-service-aanvallen (DoS-aanvallen) en distributed-denial-of-service-aanvallen (DDoS-aanvallen) zijn pogingen om een computer, computernetwerk of dienst niet of moeilijker bereikbaar te maken voor de bedoelde klanten.[1] Het verschil tussen een ‘gewone’ DoS-aanval en een distributed-DoS-aanval is dat in het laatste geval meerdere computers tegelijk de aanval op hun doelwit uitvoeren.

Het rapport van antivirus software producent Kaspersky zeg het volgende; Het Q2 2020 DDoS-aanvallenrapport heeft onthuld dat het aantal DDoS-aanvallen in het tweede kwartaal van 2020 is verdrievoudigd in vergelijking met Q2 2019. Volgens Kaspersky kan deze toename worden toegeschreven aan de impact van COVID-19, aangezien zowel cybercriminelen als hun doelwitten hun zomerplannen hebben moeten heroverwegen.

De pandemie en de daaropvolgende beperkingen op het gebied van sociale afstand hebben het leven van mensen aanzienlijk veranderd. Ook voor wat betreft vakantieplannen. Velen brengen hun vrije dagen door in de ‘staycation’-modus of hebben hun geplande reis geannuleerd. Dit heeft o.a. geleid tot een verhoogd aantal DDoS-aanvallen.

Het aantal aanvallen dat Kaspersky DDoS Protection heeft gedetecteerd en geblokkeerd in Q2 2020 is 217% hoger, dan in dezelfde periode van 2019. Ook is het aantal aanvallen in Q2 van dit jaar licht gestegen in vergelijking met het eerste kwartaal. Deze resultaten wijken af van de jaarlijkse trends die Kaspersky gewoonlijk ziet. Normaal gesproken varieert het aantal DDoS-aanvallen per seizoen. In het begin van het jaar ligt het aantal hoger, omdat het een piekperiode is voor het bedrijfsleven. Aan het eind van het voorjaar en in de zomer begint het aantal aanvallen af te nemen. Zo is het aantal aanvallen in Q2 2019 met 39% gedaald, ten opzichte van Q1 2019 en in 2018 was het verschil tussen de twee kwartalen 34%.

Deze trend is terug te zien in het aantal aanvragen dat door bots van C & C-servers werd ontvangen en die werden onderschept en geanalyseerd door het Kaspersky DDoS Intelligence-systeem. Het gemiddelde aantal dagelijkse aanvallen in het tweede kwartaal is met bijna 30% gestegen, in vergelijking met wat er in het eerste kwartaal gebeurde. Ook was het grootste aantal aanvallen per dag bijna 300 in Q2 (geregistreerd op 9 april 2020), terwijl het record in Q1 2020 242 aanvallen bedroeg.

Bron: ICT magazine

Wil jij weten hoe je je organisatie kan beschermen tegen DDoS-aanvallen? Neem dan even contact op met Analyst ICT.

Laatste blogs

microsoft solutions partner modern work
Nieuws
Analyst ICT is een Microsoft Solutions Partner Modern Work
Bij Analyst ICT zijn we trots om aan te kondigen dat we officieel de status van Microsoft Solutions Partner Modern Work hebben behaald. Dit is een belangrijke mijlpaal voor ons bedrijf en een bewijs van onze voortdurende inzet om de beste oplossingen en diensten te bieden aan onze klanten. In deze blog willen we niet alleen uitleggen wat deze prestatie betekent, maar ook ons team bedanken voor hun inzet en harde werk. Wat betekent het om een Microsoft Solutions Partner Modern Work te zijn? Als Microsoft Solutions Partner Modern Work hebben we aangetoond dat we de expertise en vaardigheden hebben…
apple opleiding
Nieuws
Expert in Apple-Technologieën
Analyst ICT is officieel onderdeel van het Apple Consultant Network. Deze mijlpaal welke wij 2 jaar geleden al bereikte versterkte wij onze positie als toonaangevende leverancier van ICT-oplossingen en benadrukt onze inzet voor het leveren van hoogwaardige diensten aan onze gewaardeerde klanten. Een van de vele redenen waarom we trots zijn op onze toetreding tot het Apple Consultant Network is onze voortdurende investering in de professionele ontwikkeling van ons team. Onze collega Frank heeft al bewezen een waardevolle aanwinst te zijn als Apple Certified Support Professional. Maar bij Analyst ICT streven we altijd naar meer. Daarom is Frank deze week…
Dutch Cybersecurity Assembly
Nieuws
Analyst ICT en de Dutch Cybersecurity Assembly
Bij Analyst ICT begrijpen we dat de wereld van cybersecurity voortdurend verandert en steeds complexer wordt. Om onze klanten de meest geavanceerde bescherming te bieden, hebben we ons onlangs aangesloten bij de Dutch Cybersecurity Assembly (DCA). Deze samenwerking versterkt onze inzet om voorop te lopen in de bescherming tegen cyberdreigingen en om onze klanten te voorzien van de nieuwste beveiligingsstrategieën en -technologieën. Wat is de Dutch Cybersecurity Assembly? De Dutch Cybersecurity Assembly is een toonaangevende organisatie die zich richt op het verbeteren van de cybersecurityinfrastructuur en -bewustzijn in Nederland. De DCA brengt experts uit de industrie, academische wereld, en overheid…

Een nieuwsbrief

Superlogisch toch?