Iedereen kan slachtoffer worden van een datalek

Steeds vaker horen wij dat er data gelekt is, ook bij nieuwe klant gesprekken komt het voorbeeld wel eens ter tafel. Afgelopen week publiceerde de autoriteit persoonsgegevens het volgende bericht incl. de jaarrapportage. Wij vonden dit belangrijk om met jullie te delen.

Ga ervan uit dat er al eens persoonlijke gegevens van je gelekt zijn, of dat dit nog gaat gebeuren. Maak daarom werk van het beschermen van je persoonsgegevens. Dat is de centrale boodschap in de jaarlijkse datalekkenrapportage van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).

De AP biedt elk jaar een overzicht van de belangrijkste feiten, cijfers en trends omtrent datalekken in Nederland. Dit overzicht staat bekend als de datalekkenrapportage. De rapportage over het kalenderjaar 2022 is nu beschikbaar.

Oplichting

Ook in 2022 ontving de AP weer een groot aantal meldingen over datalekken, in totaal 21.151. Meer dan 1.800 lekken waren het gevolg van cyberaanvallen, die extra gevaarlijk zijn. Cybercriminelen gebruiken buitgemaakte gegevens, zoals e-mailadressen, namen en andere persoonlijke informatie, bijvoorbeeld om grote groepen mensen en organisaties op te lichten met nepberichten die afkomstig lijken van betrouwbare instanties.

‘Datalekken zijn helaas een aanhoudend verschijnsel. En gelet op hun aard en omvang, adviseert de AP iedereen om er serieus rekening mee te houden dat er al eens gegevens van je gelekt zijn, of dat dit nog gaat gebeuren’, zegt AP-voorzitter Aleid Wolfsen.

5 jaar datalekken

In de nieuwste datalekkenrapportage maakt de AP ook de balans op van de afgelopen 5 jaar. In 2018 werd de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) ingevoerd, met de AP als
toezichthoudende instantie. Sindsdien ontving de AP in totaal meer dan 114.000 datalekmeldingen, waarvan ruim 6.500 het gevolg waren van cyberaanvallen. Een trend die de AP ziet: hoewel het aantal datalekmeldingen per jaar ongeveer op hetzelfde niveau blijft, neemt het aantal slachtoffers zeer waarschijnlijk wel toe. Met name bij cyberaanvallen kunnen in één keer veel mensen getroffen worden. Door de 3 grootste datalekken in de zorgsector kwamen in 2022 bijvoorbeeld de medische gegevens van zo’n 900.000 mensen op straat te liggen.

Wolfsen: ‘Dit overzicht laat overduidelijk zien dat datalekken een hardnekkig probleem zijn. Reden te meer voor de AP om te waarschuwen voor de gevaren van datalekken, en om iedereen op het hart te drukken om serieus werk te maken van de bescherming van persoonsgegevens. Ook jij kunt slachtoffer worden, ook al denk je misschien van niet.’

Praktische tips

In de datalakkenrapportage over het jaar 2022 staan concrete voorbeelden van mensen die zelf slachtoffer zijn geworden. Om mensen op weg te helpen bij het beschermen van hun gegevens, biedt de rapportage ook praktische tips. Die gaan zowel over wat mensen kunnen doen om schade te voorkomen, als over acties die je kunt ondernemen als er al gegevens van je zijn gelekt.

Bovendien legt de rapportage uit wat mensen mogen verwachten van organisaties als persoonlijke gegevens zijn gelekt via een organisatie, bijvoorbeeld omdat die geraakt is door een cyberaanval. Zo kan er de mogelijkheid zijn om een schadevergoeding te eisen. De AP blijft organisaties ook herinneren aan hun verantwoordelijkheid als zij persoonsgegevens van mensen gebruiken.

‘De AP hoopt dat mensen met deze tips beter bewapend zijn’, aldus Wolfsen. ‘De digitale wereld waarin we leven biedt ons allemaal tal van voordelen, maar we moeten ook waakzaam zijn.’

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/actueel/iedereen-kan-slachtoffer-worden-van-een-datalek

Laatste blogs

CoPilot
Blog
Superlogisch aan de slag met Microsoft 365 Copilot: 7 prompting tips voor uw organisatie
In de praktijk zien we vaak dat organisaties enthousiast starten met een slimme tool zoals Microsoft 365 Copilot, maar dan blijven hangen op de vraag: “Hoe benut ik ‘m slim?” Want: zonder duidelijke input krijgt u soms output die nét niet helpt. Als uw digitale assistent niet weet wat u wilt, lukt het niet om u gemoedsrust, overzicht en eenvoud te geven. Wij geloven dat ICT menselijker moet zijn: helder, betrouwbaar, zonder gedoe. Daarom geven we u hier 7 praktische prompting­tips die helpen om Copilot echt productief in te zetten. U krijgt grip op de tool, zodat u rust voor…
copilot 365
Blog
Microsoft 365 Copilot app: Superlogische antwoorden
Probleem Veel MKB-bedrijven kampen ermee: medewerkers staren tegen een volle mailbox, grote documenten, eindeloze vergaderingsoverzichten of losse actiepunten aan. De uitdaging: hoe krijgen we sneller grip op de dagelijkse werkstroom, zonder dat het automatiserings­project groter wordt dan het werk zelf? Oplossing Met de Microsoft 365 Copilot app biedt Microsoft een slimme sparringpartner voor uw werkplek: het helpt bij schrijven, samenvatten, plannen en analyseren — binnen het vertrouwde Microsoft 365-ecosysteem. Voor u als directeur, ICT-manager of backoffice-verantwoordelijke: het betekent minder tijd kwijt aan routine en meer focus op de kern van uw werk. Wat doet de Microsoft 365 Copilot app? U…
ChatGPT atlas
Blog
Een nieuwe browser van ChatGPT “Atlas”
Als uw partner vinden wij het superlogisch om ontwikkelingen zoals de opkomst van de nieuwe browser ChatGPT Atlas met u te delen. Niet omdat we u aanzetten tot direct gebruik, maar omdat kennis van nieuwe tools u helpt om bewuste keuzes te maken. Hieronder leggen we uit wat ChatGPT Atlas is, wat de mogelijkheden zijn, hoe deze zich naar verwachting verder ontwikkelt — én waarom wij aanraden om deze browser nog niet zakelijk in te zetten. Wat is ChatGPT Atlas? Atlas is een browser ontwikkeld door OpenAI, waarin de chatbot ChatGPT direct is geïntegreerd.  De browser is gebouwd op het…

Een nieuwsbrief

Superlogisch toch?