Microsoft Active Directory integratie op macOS

Voor bedrijven die gebruik maken van Microsoft Active Directory on-premise of via Azure (Microsoft Cloud) heeft Apple al jarenlang een uitstekende integratie om de Mac te koppelen aan het Active Directory domein. Voordelen zijn dat netwerkgebruikers kunnen inloggen op de Mac zonder hier een lokaal account voor aan te maken en dat alle Macs inzichtelijk zijn in Active Directory. Kort samengevat je logt met hetzelfde naam en wachtwoord in op je Mac als op de server of je Microsoft Office365 omgeving.

Er zijn ook wat nadelen voor bedrijven die steeds meer bewegen richting een hybride setup met Azure Active Directory. In dit blog kijken we naar de mogelijkheden van Active Directory integraties en hoe dit helpt om het zero-touch deployment-model te bereiken en de beveiliging te waarborgen.

Afstappen van de Active Directory koppeling

In veel gevallen is het goed mogelijk om gebruik te maken van lokale accounts in plaats van netwerkaccounts. Steeds vaker wordt gekozen voor een MacBook Air of MacBook Pro in plaats van een desktop-model waardoor de noodzaak wegvalt om meerdere gebruikers te laten inloggen op hetzelfde apparaat. Toch zijn wij in de zorg dat dit nog te weinig gebeurt en dat daar veel apparaten nog gedeeld worden.

Zero-touch Deployment

De MacBook afleveren bij de gebruiker (thuis of op de zaak) en zelf laten uitpakken is een unieke ervaring. Dankzij Apple Business Manager en Automated Device Enrollment van Apple is er enkel een internetverbinding nodig om de MacBook automatisch voor te bereiden met apps en configuraties zonder tussenkomst van de IT-afdeling.

Om de installatie buiten het bedrijfsnetwerk mogelijk te maken zal gebruik gemaakt worden van een lokaal account die wordt aangemaakt op basis van de Azure Active Directory inloggegevens. Mede dankzij Mobile Device Management kan de gebruiker direct aan de slag. In een volgend blog zullen we stil staan bij de mogelijkheden van een dergelijk MDM namelijk JAMF, Jamf Now, Jamf Federation en Jamf Pro hierin als MDM.

Kerberos Single Sign-On Extension

Wat nu als het wachtwoord van de gebruiker verloopt in Active Directory Apple heeft in macOS van versie Catalina een extensie ingebouwd: Kerberos Single Sign-On Extension. Deze gebruiksvriendelijke tool zorgt voor onderstaande functies:

  • Active Directory account management: gebruikers kunnen eenvoudig het AD-wachtwoord wijzigen en ontvangen notificaties als deze bijna verloopt. Het wachtwoord van het lokale account wordt automatisch bijgewerkt.
  • Kerberos support: de extensie haalt automatisch een Kerberos TGT-ticket op voor bijvoorbeeld authenticatie op websites, apps en file servers.
  • Wachtwoord-beleid: de vereisten aan het wachtwoord kunnen eenvoudig worden geconfigureerd zodat dit voldoet aan het beleid in Active Directory.

De extensie wordt zichtbaar met een sleutel-icoon in de statusbalk en detecteert of de Mac is verbonden met het bedrijfsnetwerk (via VPN). De gebruiker wordt automatisch gevraagd om zich eenmalig aan te melden.

Azure AD Seamless Single Sign-On

In een hybride omgeving met Active Directory en Azure Active Directory kan gebruik gemaakt worden van Seamless Single Sign-On. Dit betekent dat de gebruiker automatisch wordt ingelogd op alle web-applicaties die via Azure AD zijn gekoppeld. Dankzij het Kerberos-ticket wordt het e-mailadres uitgelezen en de gebruiker automatisch ingelogd. Dit is vooral handig als je met software werkt als office365. Je bent al ingelogd hetzelfde account en als je naar de website gaat van office365 ben je meteen ingelogd. Ook is het steeds vaker mogelijk om applicaties en webapplicaties met SSO (Single Sign-on) te koppelen.

Veel van onze klanten weten en/of wisten niet dat dit met de Mac ook mogelijk is. En dat de mac zeker een volwaardige werkplek kan zijn in een goed beveiligde kantooromgeving. Natuurlijk helpen wij je hier graag verder mee, voor meer informatie neem even contact met ons.

Laatste blogs

Cyber Resilience Act
Nieuws
Wat is de Cyber Resilience Act en Waarom is het Belangrijk?
In de afgelopen tijd horen we steeds meer over de Cyber Resilience Act (CRA). Maar wat houdt deze wet precies in en waarom is het zo belangrijk voor bedrijven en consumenten? In deze blog leggen we uit wat de CRA is en wat de voordelen zijn voor onze klanten bij Analyst ICT. Wat is de Cyber Resilience Act? De Cyber Resilience Act is een nieuwe wetgeving van de Europese Unie die is ontworpen om de cybersecurity van producten met digitale componenten te verbeteren. Dit omvat een breed scala aan producten, van software en hardware tot Internet of Things (IoT)-apparaten. De…
FD Gazelle 2024
Nieuws
Belofte maakt schuld: Onze FD Gazelle
Daar is de beloofde foto van onze FD Gazelle 2024! Nog steeds lachen wij een beetje om ons oepsje. Helaas zonder Berry van Bree, maar dat heeft een hele goede reden: hij is namelijk vader geworden van een zoon. Superlogisch dus en dubbel prijs! Wij zijn zeker trots dat we ieder jaar stappen blijven maken en dat iedereen bij Analyst ICT er iedere dag aan werkt om een beetje beter te worden en te zijn voor onze klanten.
bluebeam
Blog
Bluebeam PDF Editor voor bouw en infra bedrijven
Bij Analyst ICT zien we een groeiende trend: steeds meer van onze klanten in de bouw- en infrasector kiezen voor Bluebeam PDF Editor. Maar wat maakt deze PDF-editor zo bijzonder en waarom is het een gamechanger voor bedrijven in deze sectoren? Wat is Bluebeam PDF Editor? Bluebeam PDF Editor is een krachtige tool die speciaal is ontworpen om de workflow van bouw- en infrastructuurprojecten te verbeteren. Het biedt een breed scala aan functies die verder gaan dan de standaard PDF-bewerkingsmogelijkheden. Met Bluebeam kunnen gebruikers niet alleen PDF’s maken en bewerken, maar ook samenwerken, annoteren en documenten beheren op een manier…

Een nieuwsbrief

Superlogisch toch?