Microsoft Exchange 2016 en 2019: Einde van een tijdperk

Microsoft heeft aangekondigd dat de ondersteuning voor Exchange Server 2016 en 2019 op 14 oktober 2025 zal eindigen. Dit betekent dat deze versies na deze datum geen technische ondersteuning, bugfixes of beveiligingsupdates meer zullen ontvangen

Wat betekent dit voor gebruikers?

Hoewel Exchange 2016 en 2019 na oktober 2025 nog steeds zullen functioneren, zullen ze kwetsbaarder worden voor beveiligingsrisico’s en andere technische problemen. Microsoft raadt gebruikers daarom aan om nu actie te ondernemen om toekomstige problemen te voorkomen

Migratieopties

Gebruikers hebben twee belangrijke opties: migreren naar Exchange Online of upgraden naar de nieuwe Exchange Server Subscription Edition (SE), die later dit jaar wordt gelanceerd

Migreren naar Exchange Online: Dit is de eenvoudigste en meest aanbevolen optie. Door over te stappen naar de cloud, profiteren gebruikers van de nieuwste functies en technologieën, waaronder geavanceerde AI-mogelijkheden die niet beschikbaar zijn voor on-premises installaties

Upgraden naar Exchange Server SE: Voor organisaties die hun Exchange-servers on-premises willen blijven gebruiken, biedt de nieuwe SE-versie een goede oplossing. Gebruikers van Exchange 2019 kunnen direct upgraden naar SE, terwijl gebruikers van Exchange 2016 eerst moeten upgraden naar Exchange 2019 voordat ze naar SE kunnen overstappen

Voorbereiding op de toekomst

Microsoft heeft specifieke tools en resources beschikbaar gesteld om de migratie zo soepel mogelijk te laten verlopen. Het FastTrack-programma biedt bijvoorbeeld ondersteuning van planning tot uitvoering, zodat organisaties zonder problemen kunnen overstappen

Het einde van de ondersteuning voor Exchange 2016 en 2019 markeert een belangrijke overgangsperiode voor veel organisaties. Door nu te migreren naar Exchange Online of voor te bereiden op de upgrade naar Exchange Server SE, kunnen bedrijven ervoor zorgen dat hun e-mailinfrastructuur veilig en up-to-date blijft. Analyst ICT is gespecialiseerd in dit soort type upgrades. Dus heeft uw organisatie hulp nodig? neem dan even contact op.

Laatste blogs

Dora wetgeving
Blog
DORA voor ICT-leveranciers: Wat moet je weten?
De Digital Operational Resilience Act (DORA) is een Europese verordening die per 17 januari 2025 van kracht is en als doel heeft de digitale weerbaarheid van financiële instanties te verhogen Deze wetgeving stelt eisen aan de beveiliging van netwerk- en informatiesystemen zodat zij bestand zijn tegen verstoringen en cyberaanvallen. Hoewel DORA voornamelijk gericht is op financiële instanties, heeft het ook aanzienlijke gevolgen voor ICT-leveranciers die hun diensten aan deze instanties leveren Impact op IT-leveranciers DORA is van toepassing op een breed scala aan ICT-diensten die ICT-leveranciers leveren aan financiële instellingen binnen de EU. Dit omvat onder andere Software-as-a-Service (SaaS), Platform-as-a-Service…
HP
Blog
HPE VME, De Nieuwe VMware?
In de wereld van virtualisatie is er een nieuwe speler op het toneel: HPE VME. Hewlett Packard Enterprise (HPE) heeft onlangs hun nieuwe virtualisatie-oplossing, HPE VME, gelanceerd. Maar wat maakt deze oplossing zo bijzonder en kan het echt de concurrentie aangaan met VMware? Is dit een superlogische stap voor HPE? Wat is HPE VME? HPE VME is een KVM-gebaseerde virtualisatie-oplossing die is ontworpen om een alternatief te bieden voor VMware vSphere-omgevingen. Het doel van HPE was om een enterprise-grade oplossing te ontwikkelen die niet alleen schaalbaar is, maar ook eenvoudig te beheren. Met de overname van Morpheus Data heeft HPE…
analyst ict legt uit
Blog
AI Wat? Verschillen tussen ChatGPT, Copilot, DeepSeek en Grok
Steeds vaker krijgen wij van klanten vragen die te maken hebben met AI. Afgelopen week kwamen er een paar goede vragen over de verschillen tussen alle AI-assistenten en wanneer je gebruik je wat. In dit blog de belangrijkste “feiten” op een rijtje. Wat was ook alweer zo’n AI-assistent? Een AI-assistent, of kunstmatige intelligentie-assistent, is een softwaretoepassing die gebruik maakt van geavanceerde algoritmen en machine learning om taken uit te voeren die normaal gesproken menselijke intelligentie vereisen. Deze assistenten kunnen variëren van eenvoudige chatbots tot geavanceerde systemen die complexe taken kunnen uitvoeren. Hieronder een aantal AI-assistenten die wij vaak tegenkomen. ChatGPT…

Een nieuwsbrief

Superlogisch toch?