Okta-hack laat zien hoe kwetsbaar digitale authenticatie is

De afgelopen dagen is duidelijk geworden hoe een hack op Okta grote gevolgen heeft voor klanten van het bedrijf. Met de buitgemaakte data kunnen cybercriminelen namelijk inloggen op systemen van klanten. Daarnaast laat het nog maar eens zien hoe kwetsbaar onze digitale identiteiten zijn.

Eerdere deze week maakte Okta melding dat er data is gestolen uit het ticketsysteem van zijn klantenservice. De data die is buitgemaakt bevat echter zeer gevoelige gegevens, waarmee cybercriminelen nu ook eenvoudig toegang kunnen krijgen tot systemen van de klanten van Okta.

Okta is een zogenaamde identity and access management (IAM)-oplossing, een concurrent van bijvoorbeeld Microsoft (Azure) Active Directory. Okta beheert het adresboek van bedrijven waarin alle medewerkers en hun logingegevens zijn opgenomen. Zodra een medewerker ergens probeert in te loggen wordt die sessie door Okta gecontroleerd. Het is dus een cruciaal onderdeel in een bedrijfsnetwerk.

Slimme hack op klantenservice (helpdesk)

Zoals met alle software-oplossingen gaat er weleens wat mis en heb je als organisatie ondersteuning nodig. Bijvoorbeeld om uit te zoeken waarom iets niet goed werkt bij een bepaalde groep gebruikers of in een browsersessie. Dit geldt ook voor de klanten van Okta en die kunnen daarvoor terecht bij de klantenservice van het bedrijf.

Met problemen zoals eerder beschreven is het vaak het makkelijkste wanneer de klantenservice-medewerker bij Okta het probleem kan repliceren, oftewel zelf kan ervaren waar het mogelijk misgaat. Okta vraagt dan vaak om een zogenaamd HTTP Archive (HAR) bestand te uploaden. Deze bestanden bevatten browserhistorie, sessies en cookies. Hiermee kan de klantenservicemedewerker dan nabootsen wat de gebruiker probeert te doen en waar het misgaat.

Toegang tot sessies en cookies

Hackers zijn er nu echter in geslaagd om middels phishing toegang te krijgen tot het klantenservicesysteem van Okta en konden hierdoor de door klanten aangeleverde HAR-bestanden downloaden. Vervolgens hebben de cybercriminelen al die HAR bestanden doorzocht op sessies en cookies en proberen ze die nu te gebruiken om toegang te krijgen tot systemen van klanten.

Onder meer 1Password en Cloudflare hebben al bekendgemaakt dat ze kwaadaardige activiteiten hebben gedetecteerd die zijn terug te herleiden naar HAR-bestanden bij Okta. De kans bestaat echter dat dit nog maar het tipje van de sluier is.

Okta stelt dat het normaliter aanbeveelt om alle cookies en sessietokens te verwijderen in HAR-bestanden voordat ze worden gedeeld. In de praktijk gebeurt dit waarschijnlijk niet vaak, omdat klanten een oplossing zoeken voor hun probleem en Okta een betrouwbare leverancier is.

Kwetsbaarheid van online authenticatie

Het heeft uiteindelijk enkele weken geduurd tot Okta doorhad wat er precies is gebeurd. Klanten van Okta zagen al veel eerder hoe kwaadwillende probeerden binnen te komen of binnenkwamen en probeerde hun rechten aan te passen, waardoor ze alsnog werden gepakt. Okta heeft inmiddels contact gezocht met klanten die HAR-bestanden hebben aangeleverd die mogelijk zijn buitgemaakt.

Belangrijker aan dit verhaal is dat het laat zien hoe kwetsbaar online authenticatie werkelijk is. Zodra cybercriminelen toegang weten te krijgen tot sessies en cookies kunnen ze de browsersessie van de klant nabootsen en zichzelf toegang verschaffen tot allerlei online systemen. Sommige SaaS-providers hebben hier nog wel wat additionele beveiligingen voor, maar veel ook nog niet.

Wij delen dit artikel van techzine, om dergelijke hacks onder de aandacht te brengen. De gevolgen zijn voor de getroffene immers super groot.

Laatste blogs

Analyst ICT SIEM
Nieuws
Wat is een SIEM en waarom is het een belangrijk onderdeel van onze SOC?
Na onze blog over onze SOC, is het nu tijd om een nieuwe term aan jullie te introduceren namelijk SIEM. In dit superlogische blog leggen we even uit hoe en wat. Bij Analyst ICT zetten we ons dagelijks in om de digitale veiligheid van onze klanten te waarborgen. Met de introductie van ons eigen Security Operations Center (SOC) hebben we een superlogische stap gezet in het versterken van onze dienstverlening. Een cruciaal onderdeel van dit SOC is de SIEM-oplossing. Maar wat is een SIEM precies, en waarom is het zo belangrijk? SIEM uitgelegd: de digitale waakhond SIEM staat voor Security Information…
Analyst ICT SOC
Nieuws
Wij hebben nu een Security Operations Center (SOC)
Bij Analyst ICT zijn we trots om aan te kondigen dat ons Security Operations Center (SOC) nu volledig operationeel is. Met deze nieuwe toevoeging breiden we onze dienstverlening verder uit en versterken we onze inzet om de veiligheid en continuïteit van onze klanten in het midden- en kleinbedrijf (MKB) te waarborgen. In deze blog leggen we uit waarom dit een superlogische stap voor ons is en hoe het SOC in zijn werk gaat. De Noodzaak van een SOC Eén op de vijf Nederlandse organisaties leed het afgelopen jaar schade door een cyberaanval. Voor grote bedrijven gold dit zelfs voor drie…
sharepoint onedrive het verschil
Blog
Wat is het verschil tussen OneDrive en SharePoint?
We krijgen de vraag nog regelmatig. Wat is nu het verschil? OneDrive en SharePoint twee prominente tools die door veel bedrijven worden gebruikt. Hoewel beide oplossingen van Microsoft zijn en vaak samen worden gebruikt, hebben ze verschillende functies en toepassingen. In deze superlogische blog zullen we het verschil tussen OneDrive en SharePoint uitleggen. OneDrive: Persoonlijke Opslag OneDrive is in de basis bedoeld als een persoonlijke opslagruimte voor bestanden. Het is vergelijkbaar met de ‘Mijn documenten’-map op je computer, maar dan in de cloud. Dit betekent dat je overal en vanaf elk apparaat toegang hebt tot je bestanden. Voor een gebruiker…

Een nieuwsbrief

Superlogisch toch?