40% stijging in wekelijkse cyberaanvallen

analyst ict cybersecurity awareness training

In het tweede kwartaal van 2022 nam het gemiddelde aantal wekelijkse cyberaanvallen* wereldwijd toe met 32 procent, vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar. Hiermee werd een piek bereikt van gemiddeld 1200 wekelijkse aanvallen per organisatie. In Nederland werd een toename gemeten van 40 procent. Dat blijkt uit onderzoek van beveiliger Check Point.

De sector Onderwijs/Onderzoek is wereldwijd de meest aangevallen, met gemiddeld meer dan 2300 aanvallen per organisatie per week. Dit is een stijging van 53 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2021. De gezondheidszorg zag het aantal cyberaanvallen in dezelfde periode met 60 procent toenemen tot 1342 aanvallen per organisatie per week.

Afrika is de meest aangevallen regio in het tweede kwartaal van 2022, met een piek van gemiddeld bijna 1800 wekelijkse aanvallen per organisatie, een stijging van 3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar voor dit continent. Na Afrika volgen Azië en Latijns-Amerika met gemiddeld bijna 1700 en 1600 aanvallen, een stijging van respectievelijk 25 en 29 procent ten opzichte van vorig jaar.

In Latijns-Amerika is het aantal aanvallen het sterkst toegenomen, wekelijks 1 op de 23 organisaties wordt getroffen, een toename van 43 procent, vergeleken met 1 op de 33 in het tweede kwartaal van 2021. Gevolgd door de regio Azië, waar het aantal aanvallen met 33 procent is toegenomen, tot 1 op de 17 getroffen organisaties per week.

De detail- en groothandel zag de grootste piek in ransomware-aanvallen, met een stijging van 182 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, gevolgd door de distributiesector die een stijging van 143 procent zag. Ook in de overheids-/defensiesector was er een flinke stijging van 135 procent, waarmee 1 op 24 organisaties wekelijks door ransomware werd getroffen.

Tijd om actie te ondernemen? Bij Analyst ICT hebben wij een super logische “beveiligingsscan” ontwikkeld welke graag ter plekke bij uw organisatie komen uitvoeren en persenteren. Interesse? Neem contact met ons op.

*Cyberaanvallen komen voor in verschillende soorten en maten. Van een computervirus of een hack tot een DDoS-aanval, bijvoorbeeld gericht op energievoorzieningen of andere vitale systemen. Cyberaanvallen vormen daardoor een risico voor de individuele internetgebruiker en de nationale veiligheid.

Bron: Wekelijkse aantal cyberaanvallen in Nederland gestegen met 40 procent – Emerce

Laatste blogs

Blog
Apple lanceert nieuwe producten: wat betekent dit voor uw bedrijf?
Apple presenteerde gisteren de nieuwste iPhones, AirPods en Apple Watches. Mooie innovaties – maar vooral interessant om te kijken wat dit voor u als ondernemer kan betekenen. Wij zetten de belangrijkste punten kort en logisch op een rij. De nieuwe iPhones De iPhone 17, 17 Pro en de ultradunne iPhone Air zijn sneller, sterker en hebben betere camera’s. Voor u betekent dit: Sneller werken onderweg, zonder vertragingen. Betere video en foto’s, handig voor marketing of klantcommunicatie. e-SIM only: veiliger en flexibeler bij internationaal gebruik. AirPods Pro 3 De nieuwe AirPods zijn niet alleen beter in geluid en ruisonderdrukking, maar meten ook hartslag…
apple intelligence
Blog
Slimmer werken met Apple Intelligence: Wat betekent dit voor jouw organisatie?
Apple heeft onlangs een nieuwe stap gezet in de wereld van kunstmatige intelligentie met de introductie van Apple Intelligence. Vanaf dit najaar is deze technologie ook beschikbaar in het Nederlands, en dat opent de deur naar een reeks slimme functies voor zakelijke gebruikers. Maar wat houdt Apple Intelligence precies in, en hoe kan jouw organisatie hiervan profiteren? Wat is Apple Intelligence? Apple Intelligence is een geïntegreerd AI-systeem dat draait op je eigen Apple-apparaat — zoals een iPhone, iPad, Mac of Apple Watch. In tegenstelling tot veel andere AI-oplossingen, werkt Apple’s systeem lokaal. Je gegevens blijven dus op je toestel en worden…
analyst ict ISL
Nieuws
Eenvoudig overstappen naar Analyst ICT: zo werkt het!
Het afgelopen jaar hebben we bij Analyst ICT met trots een aantal nieuwe klanten mogen verwelkomen, of zoals wij het noemen: onboarden. We merken dat het traject van eerste contact tot daadwerkelijke overstap vaak wat tijd kost. En dat begrijpen we maar al te goed. ICT wordt door veel bedrijven nog steeds als iets “vaags” ervaren. Tegelijkertijd raakt het vrijwel elk primair proces binnen een organisatie. Voeg daar de nuchtere Nederlandse mentaliteit aan toe “het is overal wel wat, dus waarom overstappen?” en het is logisch dat bedrijven hun tijd nemen. Toch zien we een duidelijke trend: veel ICT-dienstverleners in…

Een nieuwsbrief

Superlogisch toch?