40% stijging in wekelijkse cyberaanvallen

In het tweede kwartaal van 2022 nam het gemiddelde aantal wekelijkse cyberaanvallen* wereldwijd toe met 32 procent, vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar. Hiermee werd een piek bereikt van gemiddeld 1200 wekelijkse aanvallen per organisatie. In Nederland werd een toename gemeten van 40 procent. Dat blijkt uit onderzoek van beveiliger Check Point.

De sector Onderwijs/Onderzoek is wereldwijd de meest aangevallen, met gemiddeld meer dan 2300 aanvallen per organisatie per week. Dit is een stijging van 53 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2021. De gezondheidszorg zag het aantal cyberaanvallen in dezelfde periode met 60 procent toenemen tot 1342 aanvallen per organisatie per week.

Afrika is de meest aangevallen regio in het tweede kwartaal van 2022, met een piek van gemiddeld bijna 1800 wekelijkse aanvallen per organisatie, een stijging van 3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar voor dit continent. Na Afrika volgen Azië en Latijns-Amerika met gemiddeld bijna 1700 en 1600 aanvallen, een stijging van respectievelijk 25 en 29 procent ten opzichte van vorig jaar.

In Latijns-Amerika is het aantal aanvallen het sterkst toegenomen, wekelijks 1 op de 23 organisaties wordt getroffen, een toename van 43 procent, vergeleken met 1 op de 33 in het tweede kwartaal van 2021. Gevolgd door de regio Azië, waar het aantal aanvallen met 33 procent is toegenomen, tot 1 op de 17 getroffen organisaties per week.

De detail- en groothandel zag de grootste piek in ransomware-aanvallen, met een stijging van 182 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, gevolgd door de distributiesector die een stijging van 143 procent zag. Ook in de overheids-/defensiesector was er een flinke stijging van 135 procent, waarmee 1 op 24 organisaties wekelijks door ransomware werd getroffen.

Tijd om actie te ondernemen? Bij Analyst ICT hebben wij een super logische “beveiligingsscan” ontwikkeld welke graag ter plekke bij uw organisatie komen uitvoeren en persenteren. Interesse? Neem contact met ons op.

*Cyberaanvallen komen voor in verschillende soorten en maten. Van een computervirus of een hack tot een DDoS-aanval, bijvoorbeeld gericht op energievoorzieningen of andere vitale systemen. Cyberaanvallen vormen daardoor een risico voor de individuele internetgebruiker en de nationale veiligheid.

Bron: Wekelijkse aantal cyberaanvallen in Nederland gestegen met 40 procent – Emerce

Kijk ook eens op: Cyberaanval | Crisis.nl van de Nederlandse overheid

Laatste blogs

cyber hygiene
Blog
Cyber Hygiëne?
Cyber Hygiëne? Nooit van gehoord? Maar Cyber Hygiëne is een essentieel onderdeel van een veilige bedrijfsvoering. Net zoals persoonlijke hygiëne helpt om gezondheidsproblemen te voorkomen, helpt cyber hygiëne om de veiligheid en integriteit van uw digitale systemen en gegevens te waarborgen. Voor MKB bedrijven is het van cruciaal belang om goede cyber hygiëne te implementeren om zich te beschermen tegen cyberdreigingen. In deze blog leggen we uit wat cyber hygiëne inhoudt, waarom het zo belangrijk is voor MKB bedrijven, en hoe Analyst ICT u kan ondersteunen bij de implementatie. Wat is Cyber Hygiëne? Cyber hygiëne verwijst naar de best practices…
myworkdrive
Blog
My Work Drive: De Ideale Files naar de Cloudoplossing voor het MKB.
Toegankelijkheid tot bedrijfsgegevens is van cruciaal belang voor het succes van een onderneming, vooral voor kleine en middelgrote bedrijven (MKB’s). My Work Drive biedt hier een perfecte oplossing voor. Deze dienst stelt bedrijven in staat om overal en altijd toegang te krijgen tot hun documenten, wat resulteert in verhoogde productiviteit en flexibiliteit. Nog klaar om de bedrijfsdata in de Cloud te plaatsen maar wel graag overal beschikbaar. Myworkdrive kan hier mee helpen. Wat is My Work Drive? My Work Drive is een bestandstoegangssysteem dat speciaal is ontworpen om gebruikers in staat te stellen bestanden op te slaan en bewerken in…
analyst ict XLA Xperience Level Agreement
Nieuws
Wat is een Xperience Level Agreement (XLA)?
Bij Analyst ICT begrijpen we dat een succesvolle ICT-dienstverlening verder gaat dan alleen technische ondersteuning. Voor ons Superlogisch! Het gaat om de volledige ervaring die we onze klanten bieden. Daarom hebben wij de Xperience Level Agreement (XLA) geïntroduceerd. Dit is een benadering die niet alleen focust op de technische meetbaarheid van services, maar ook op de tevredenheid en de ervaring van de eindgebruiker. In deze blog leggen we uit wat een XLA precies is en waarom dit voor ons en onze klanten zo belangrijk is. Wat is een Xperience Level Agreement? Een Xperience Level Agreement (XLA) gaat een stap verder…

Een nieuwsbrief

Superlogisch toch?