Superlogische uitleg hosting termen

web

Omdat het superlogisch is om mensen van een goede uitleg te voorzien hieronder uitleg wat sommige hosting termen nu toch ook alweer betekenen en doen:

Wat is DNS?

DNS staat voor: ‘Domain Name System’ en zet domeinnamen om naar IP-adressen.

Binnen de DNS van uw domeinnaam kan u instellen waar het domein, subdomeinen en mailrecords naar toe mogen verwijzen. Het beheer van de DNS is terug te vinden binnen het hostingpanel (ga naar het menu, support en hostingpanel) Wanneer u onder tabblad ‘Domein en Hosting’  uw domeinnaam aanklikt ziet u onderaan de button ‘DNS beheer’ 

Wat is TTL?

TTL is een waarde in de DNS, waarmee wordt aangegeven hoe snel/vaak de DNS-records verwijzingen in de DNS een update krijgen. TTL staat voor Time To Live. Bij Analyst ICT staat de TTL standaard op 3600 seconden. Mocht u wijzigingen willen gaan doorvoeren in de DNS en ervoor zorgen dat de wijzigingen zo snel mogelijk op het internet bekend worden, kan u bij DNS-beheer in het hosting panel  de TTL voor uw domein aanpassen naar 300 seconden ( 5 minuten). Hieronder vind u een uitgebreidere beschrijving van wat TTL exact doet:

Time To Live waarden komen voor in het Domain Name System waar ze door een authoritatieve nameserver worden ingesteld voor een Resource Record (een leesbaar computeradres en een IP-adres). Wanneer een nameserver met een cache om de Resource Record vraagt, wordt deze ook in het cache geplaatst voor de tijdsduur die door de TTL wordt aangeduid. Wanneer aan de nameserver om dezelfde informatie wordt gevraagd voordat de TTL verlopen is, dan wordt de versie uit cache teruggestuurd in plaats van opnieuw de Resource Record op te vragen. Een nameserver kan ook reageren met een antwoord dat het IP-adres voor het domein niet heeft (met de NXDOMAIN code oftewel no such domain); deze hebben doorgaans een korte Time To Live (hooguit 3 uur).

Korte Time To Live waarden kunnen zorgen voor een grotere belasting op de authoritatieve nameserver, maar ze kunnen nuttig zijn wanneer het adres van een belangrijke service (zoals een webserver of een MX-record) wordt veranderd. DNS administratoren verlagen vaak de TTL van zo’n adres voordat het verandert om overlast voor de gebruikers te minimaliseren.

De gebruikte eenheid is seconden. Een veelgebruikte TTL-waarde voor DNS is 86400 seconden, dat is 24 uur. Een TTL-waarde van 86400 zou betekenen dat als een DNS-record werd veranderd, DNS-servers in de wereld nog maximaal 24 uur de oude waarde uit hun cache kunnen gebruiken.

Wat is een A-record?

Een A-record is een type record binnen de DNS (Domain Name System). Middels een A-record kan u een (sub)domein laten verwijzen naar een (ipv4)IP-adres.
Bijvoorbeeld: www.jouw-eigen-domein.nl wilt u laten verwijzen naar een server/bestemming met als IP-adres: 12.34.567.89

Wat is een CNAME?

Een CNAME-record is een type record binnen de DNS (Domain Name System). Middels een CNAME-record kan u een verwijzing maken naar een A record. (A record alias). CNAME is een afkorting van Canonical Name record.

Met een A Record kan u subdomeinen en domeinen afzonderlijk naar IP-adressen laten verwijzen. Wanneer alle records/subdomeinen naar hetzelfde IP-adres verwijzen kan u ervoor kiezen om het hoofd (sub)domein middels een A records naar het IP-adres te laten verwijzen en de overige records/sub-domeinen middels een CNAME naar dit A record te laten verwijzen. Voordeel is dat wanneer u te maken krijgt met een IP-wijziging er maar 1 record aangepast hoeft te worden.

We begrijpen dat dit nog steeds niet altijd even duidelijk is voor iedereen dus als er hulp nodig is dan helpen we graag. Neem dan even contact op.

 

Laatste blogs

Whatsapp Business
Blog
Handig! Whatsapp business op meerdere apparaten
De vakantieperiode komt eraan, en we hebben bij onze servicedesk al meerdere keren dezelfde supportvraag voorbij horen komen: “Kan ik WhatsApp Business op meerdere apparaten tegelijk gebruiken?” Jazeker, dat kan! In dit korte blogbericht leggen we uit hoe #superlogisch! Stap 1: Installeer WhatsApp Business op je primaire telefoon 1. Download en installeer de WhatsApp Business app vanuit de Google Play Store of Apple App Store. 2. Open de app en registreer je met het telefoonnummer dat je wilt gebruiken voor je bedrijf. 3. Voltooi de installatie en configureer je bedrijfsprofiel. Stap 2: Schakel de multi-device functie in 1. Open WhatsApp…
cyber hygiene
Blog
Cyber Hygiëne?
Cyber Hygiëne? Nooit van gehoord? Maar Cyber Hygiëne is een essentieel onderdeel van een veilige bedrijfsvoering. Net zoals persoonlijke hygiëne helpt om gezondheidsproblemen te voorkomen, helpt cyber hygiëne om de veiligheid en integriteit van uw digitale systemen en gegevens te waarborgen. Voor MKB bedrijven is het van cruciaal belang om goede cyber hygiëne te implementeren om zich te beschermen tegen cyberdreigingen. In deze blog leggen we uit wat cyber hygiëne inhoudt, waarom het zo belangrijk is voor MKB bedrijven, en hoe Analyst ICT u kan ondersteunen bij de implementatie. Wat is Cyber Hygiëne? Cyber hygiëne verwijst naar de best practices…
myworkdrive
Blog
My Work Drive: De Ideale Files naar de Cloudoplossing voor het MKB.
Toegankelijkheid tot bedrijfsgegevens is van cruciaal belang voor het succes van een onderneming, vooral voor kleine en middelgrote bedrijven (MKB’s). My Work Drive biedt hier een perfecte oplossing voor. Deze dienst stelt bedrijven in staat om overal en altijd toegang te krijgen tot hun documenten, wat resulteert in verhoogde productiviteit en flexibiliteit. Nog klaar om de bedrijfsdata in de Cloud te plaatsen maar wel graag overal beschikbaar. Myworkdrive kan hier mee helpen. Wat is My Work Drive? My Work Drive is een bestandstoegangssysteem dat speciaal is ontworpen om gebruikers in staat te stellen bestanden op te slaan en bewerken in…

Een nieuwsbrief

Superlogisch toch?