Ga wachtwoordloos met de Azure AD tijdelijke toegangspas

De nieuwe Azure AD Tijdelijk Toegangspas (TAP) is vanaf heden beschikbaar. Met de nieuwe preview feature is het mogelijk om een tijdelijk toegangswachtwoord te configureren. Het belangrijkste doel om naar volledig wachtwoordloos te gaan zonder een geconfigureerd wachtwoord.

Wat is de nieuwe Tijdelijke Toegangspas functie?

Tijdelijke toegangspas is een nieuwe manier voor het aanmaken en onboarden van nieuwe gebruikers met een soort tijdelijk wachtwoord voor de gebruiker. Met een tijdelijke toegangspas is het mogelijk om wachtwoordloze authenticatie en MFA, SSPR, Windows Hello methoden in te voeren.

Met de Tijdelijke Toegangspas (TAP) functie zal een tijdelijk wachtwoord worden ingesteld voor de gebruikers met een vervaltijd.

Wachtwoordloze authenticatie methoden, zoals FIDO2 en de wachtwoordloze telefoon sign-in via de Microsoft Authenticator app, stellen gebruikers in staat om veilig in te loggen zonder een wachtwoord. Vóór de Azure AD Temporary Access Pass-functie was het inschrijven van nieuwe en het resetten van huidige wachtwoordloze authenticatiemethoden niet het meest gebruiksvriendelijke onderdeel.

TAP is een in de tijd gelimiteerde passcode uitgegeven door een admin en kan gebruikt worden voor de onboarding van andere wachtwoordloze authenticatiemethodes. De belangrijkste reden; TAP maakt het herstel gemakkelijker wanneer een gebruiker zijn sterke wachtwoordloze authenticatie is kwijtgeraakt of vergeten. De functie is een goede start voor een volledig wachtwoordloze omgeving in de functie en stopt het gebruik van permanente wachtwoorden binnen de omgeving.

TAP maakt ook het herstel gemakkelijker wanneer een gebruiker zijn sterke authenticatiefactor zoals een FIDO2-beveiligingssleutel of Microsoft Authenticator-app is kwijtgeraakt of vergeten, maar zich moet aanmelden om nieuwe sterke authenticatiemethoden te registreren. Het klinkt misschien wat ingewikkeld als je geen ICT kennis hebt, maar je zult merken dat dit een hoop tijd en irritatie scheelt voor de gebruiker.

Dit is een super handige functie waar wij graag gebruik van maken voor onze klanten. #superlogisch toch? Mogen wij je hier verder mee helpen? neem contact op met onze team.

Laatste blogs

Dora wetgeving
Blog
DORA voor ICT-leveranciers: Wat moet je weten?
De Digital Operational Resilience Act (DORA) is een Europese verordening die per 17 januari 2025 van kracht is en als doel heeft de digitale weerbaarheid van financiële instanties te verhogen Deze wetgeving stelt eisen aan de beveiliging van netwerk- en informatiesystemen zodat zij bestand zijn tegen verstoringen en cyberaanvallen. Hoewel DORA voornamelijk gericht is op financiële instanties, heeft het ook aanzienlijke gevolgen voor ICT-leveranciers die hun diensten aan deze instanties leveren Impact op IT-leveranciers DORA is van toepassing op een breed scala aan ICT-diensten die ICT-leveranciers leveren aan financiële instellingen binnen de EU. Dit omvat onder andere Software-as-a-Service (SaaS), Platform-as-a-Service…
HP
Blog
HPE VME, De Nieuwe VMware?
In de wereld van virtualisatie is er een nieuwe speler op het toneel: HPE VME. Hewlett Packard Enterprise (HPE) heeft onlangs hun nieuwe virtualisatie-oplossing, HPE VME, gelanceerd. Maar wat maakt deze oplossing zo bijzonder en kan het echt de concurrentie aangaan met VMware? Is dit een superlogische stap voor HPE? Wat is HPE VME? HPE VME is een KVM-gebaseerde virtualisatie-oplossing die is ontworpen om een alternatief te bieden voor VMware vSphere-omgevingen. Het doel van HPE was om een enterprise-grade oplossing te ontwikkelen die niet alleen schaalbaar is, maar ook eenvoudig te beheren. Met de overname van Morpheus Data heeft HPE…
analyst ict legt uit
Blog
AI Wat? Verschillen tussen ChatGPT, Copilot, DeepSeek en Grok
Steeds vaker krijgen wij van klanten vragen die te maken hebben met AI. Afgelopen week kwamen er een paar goede vragen over de verschillen tussen alle AI-assistenten en wanneer je gebruik je wat. In dit blog de belangrijkste “feiten” op een rijtje. Wat was ook alweer zo’n AI-assistent? Een AI-assistent, of kunstmatige intelligentie-assistent, is een softwaretoepassing die gebruik maakt van geavanceerde algoritmen en machine learning om taken uit te voeren die normaal gesproken menselijke intelligentie vereisen. Deze assistenten kunnen variëren van eenvoudige chatbots tot geavanceerde systemen die complexe taken kunnen uitvoeren. Hieronder een aantal AI-assistenten die wij vaak tegenkomen. ChatGPT…

Een nieuwsbrief

Superlogisch toch?