Microsoft gaat verouderde exchange (email) servers blokkeren!

Mailt jouw bedrijf nog van een Exchange Server 2007, 2010 of 2013? Microsoft begint met het vertragen en uiteindelijk blokkeren van e-mails die vanuit kwetsbare mailservers worden verstuurd. Dan is het tijd is om te upgraden naar een nieuwere en veiligere versie van Exchange.

Waarom gaat Microsoft mails vanuit kwetsbare mailservers blokkeren?

Microsoft heeft besloten om e-mails van kwetsbare mailservers te blokkeren om e-mailbeveiliging te verbeteren en phishing-aanvallen te verminderen. Deze beslissing is gebaseerd op het feit dat kwetsbare mailservers voor hackers vaak een gemakkelijke ingang vormen tot de rest van het netwerk. Door e-mails van kwetsbare mailservers te blokkeren wil Microsoft de gebruikers van zo’n kwetsbare en oude mailserver dwingen om te updaten naar een veilige versie. Deze maatregel zal de veiligheid van e-mailsystemen verbeteren en de bescherming van gebruikersgegevens versterken.

Wat betekent dit voor mij?

Mail je vanaf een Exchange server 2007 naar een e-mailadres dat afgehandeld wordt door Exchange Online? Dan komen de e-mails eerst vertraagd binnen bij de Exchange Online gebruiker. Dit zorgt ervoor dat de beheerder van een kwetsbare mailserver niet ineens voor het feit staat dat de mails niet meer worden verstuurd. Microsoft verhoogt stapsgewijs het aantal minuten vertraging om het ongemak te vergroten en ervoor te zorgen dat de noodzaak groot genoeg wordt om te updaten. Later komen de e-mails zelfs helemaal niet meer binnen.

Na Exchange 2007 staat hetzelfde te gebeuren voor Exchange 2010 en 2013. Ook Exchange 2016- en 2019-servers die aanzienlijk achterlopen met beveiligingsupdates worden gezien als aanhoudend kwetsbaar. Voor deze servers past Microsoft het ‘vertragen en blokkeren’ protocol nog niet toe.

Wanneer gaat de maatregel van start?

Microsoft stuurt gericht berichten naar klanten 30 dagen voordat hun versie van Exchange Server wordt opgenomen in het handhavingssysteem. Mochten wij je organisatie kunnen helpen met het upgraden of de transitie naar de cloud (Microsoft 365) dan horen wij het graag.

Laatste blogs

Blog
Apple lanceert nieuwe producten: wat betekent dit voor uw bedrijf?
Apple presenteerde gisteren de nieuwste iPhones, AirPods en Apple Watches. Mooie innovaties – maar vooral interessant om te kijken wat dit voor u als ondernemer kan betekenen. Wij zetten de belangrijkste punten kort en logisch op een rij. De nieuwe iPhones De iPhone 17, 17 Pro en de ultradunne iPhone Air zijn sneller, sterker en hebben betere camera’s. Voor u betekent dit: Sneller werken onderweg, zonder vertragingen. Betere video en foto’s, handig voor marketing of klantcommunicatie. e-SIM only: veiliger en flexibeler bij internationaal gebruik. AirPods Pro 3 De nieuwe AirPods zijn niet alleen beter in geluid en ruisonderdrukking, maar meten ook hartslag…
apple intelligence
Blog
Slimmer werken met Apple Intelligence: Wat betekent dit voor jouw organisatie?
Apple heeft onlangs een nieuwe stap gezet in de wereld van kunstmatige intelligentie met de introductie van Apple Intelligence. Vanaf dit najaar is deze technologie ook beschikbaar in het Nederlands, en dat opent de deur naar een reeks slimme functies voor zakelijke gebruikers. Maar wat houdt Apple Intelligence precies in, en hoe kan jouw organisatie hiervan profiteren? Wat is Apple Intelligence? Apple Intelligence is een geïntegreerd AI-systeem dat draait op je eigen Apple-apparaat — zoals een iPhone, iPad, Mac of Apple Watch. In tegenstelling tot veel andere AI-oplossingen, werkt Apple’s systeem lokaal. Je gegevens blijven dus op je toestel en worden…
analyst ict ISL
Nieuws
Eenvoudig overstappen naar Analyst ICT: zo werkt het!
Het afgelopen jaar hebben we bij Analyst ICT met trots een aantal nieuwe klanten mogen verwelkomen, of zoals wij het noemen: onboarden. We merken dat het traject van eerste contact tot daadwerkelijke overstap vaak wat tijd kost. En dat begrijpen we maar al te goed. ICT wordt door veel bedrijven nog steeds als iets “vaags” ervaren. Tegelijkertijd raakt het vrijwel elk primair proces binnen een organisatie. Voeg daar de nuchtere Nederlandse mentaliteit aan toe “het is overal wel wat, dus waarom overstappen?” en het is logisch dat bedrijven hun tijd nemen. Toch zien we een duidelijke trend: veel ICT-dienstverleners in…

Een nieuwsbrief

Superlogisch toch?