Microsoft zet in alle Office en Microsoft 365 omgevingen security defaults aan

Heeft u het ook gemerkt? Uw smartphone of tablet blijft maar vragen om het wachtwoord van uw email? Uw scanner doet niet meer wat deze moet doen? Wat is er toch aan de hand? Microsoft is begonnen met het gefaseerd aanzetten van Security Defaults in Microsoft 365 omgevingen waar deze beveiliging nog niet actief is. Security Defaults zijn standaard beveiligingsinstellingen, zoals het activeren van Multifactor Authentication (MFA). Heeft u een Microsoft 365 omgeving en nog geen MFA ingesteld? Dan krijgt u binnenkort een verzoek van Microsoft om MFA aan te zetten. Lees meer in dit artikel wat er nog meer verandert.

Microsoft heeft besloten om het algehele beveiligingsniveau omhoog te brengen. Dit doen zij door strengere beveiligingsinstellingen door te voeren bij alle Microsoft 365 omgevingen.

Wist u dat MFA één van de belangrijkste beveiligingsinstelling is? 99,9% van de gehackte accounts hadden geen MFA ingesteld. Waar u eerst de keuze had om MFA in te stellen voor u en uw collega’s, wordt dat straks een verplichting vanuit Microsoft.

Wat gaat er precies veranderen na het aanzetten van de Security Defaults?

  • MFA gaat aan voor alle Microsoft 365 gebruikers
  • Accounts met verhoogde rechten moeten vaker MFA gebruiken voor het inloggen
  • Legacy Authentication wordt uitgezet, over dit laatste schreven wij eerder een blog

Legacy Authentication naar Modern Authentication

Legacy Authentication, ook wel Basic Authentication genoemd, is een verouderd en oud inlogprotocol van Microsoft waarmee uw wachtwoord, telkens wanneer u iets in Microsoft 365 doet, over het internet wordt verstuurd. Het protocol biedt geen ondersteuning aan MFA. De nieuwe versie is Modern Authentication, waarbij er geen wachtwoorden meer over het internet worden verstuurd. Met het aanzetten van de Security Defaults zal ook Legacy Authentication uitgezet worden.

Voor sommige bedrijven kan deze wijziging impact hebben. Wellicht maakt uzelf of uw collega’s gebruik van de eigen mail applicatie van Apple om Microsoft 365 e-mail te lezen of maakt een apparaat van uw organisatie, zoals een printer, nog verbinding via een oud protocol (POP3/IMAP) met de e-mail. Om apple mail te kunnen blijven gebruiken dient u uw account  weg te gooien en opnieuw toe te voegen. En de printer zal anders ingesteld moeten worden.

Extra onder de aandacht: In je organisatie gebruikte (cloud) software pakketten die gebruik maken van O365 e-mail accounts om berichten te versturen/ontvangen (orders, facturen, etc) hier ook last van onder vinden.

Op dit moment krijgen we hier nog steeds veel vragen over, hopelijk helpt dit korte blog artikel u met het feit waarom dit probleem speelt. En wat je eraan kunt doen. Mocht u toch nog problemen ervaren? wij helpen u graag! #superlogisch

Laatste blogs

bluebeam
Blog
Bluebeam PDF Editor voor bouw en infra bedrijven
Bij Analyst ICT zien we een groeiende trend: steeds meer van onze klanten in de bouw- en infrasector kiezen voor Bluebeam PDF Editor. Maar wat maakt deze PDF-editor zo bijzonder en waarom is het een gamechanger voor bedrijven in deze sectoren? Wat is Bluebeam PDF Editor? Bluebeam PDF Editor is een krachtige tool die speciaal is ontworpen om de workflow van bouw- en infrastructuurprojecten te verbeteren. Het biedt een breed scala aan functies die verder gaan dan de standaard PDF-bewerkingsmogelijkheden. Met Bluebeam kunnen gebruikers niet alleen PDF’s maken en bewerken, maar ook samenwerken, annoteren en documenten beheren op een manier…
FD gazelle 2024 oeps
Nieuws
Sorry FD Gazellen (oeps!)
Vorige week vrijdag opende ik LinkedIn met de intentie om mijn netwerk uit te breiden, en iets viel me meteen op. Overal zag ik foto’s van FD Gazellen Awards voorbij komen. Maar even serieus! Wij hadden toch ook zo’n FD Gazellen Award gewonnen? En dat voor het tweede jaar op rij! Hoe konden we dat nu vergeten? Ik pakte mijn telefoon en belde Berry. “Hoi Berry, met Frank. Zijn we nu echt de FD Gazellen Award vergeten?” Aan de andere kant van de lijn klonk een aarzelend “Uhh… ja, maar ik dacht dat dat een bewuste actie was. We wilden…
uwv eindhoven
Nieuws
Samenwerking met het UWV: Superlogisch!
Afgelopen maand ging de telefoon. “Hallo, met Ron van het UWV.” Mijn eerste gedachte was: “Wat heb ik nu weer gedaan?” Na mijn vorige baan had ik niet verwacht het UWV snel nodig te hebben. Wat bleek? Het UWV had onze vacature gezien en een geschikte kandidaat gevonden. Mijn eerste reactie was sceptisch: “Echt? Het UWV een kandidaat?” Maar als Kempisch bedrijf moeten we geen vooroordelen hebben. Het is een kleine wereld, dus vooruit met de geit. De goede daad van deze maand: luisteren naar de UWV-kandidaat. 😉 Tot onze grote verbazing (want zoals velen hadden wij vooroordelen over het…

Een nieuwsbrief

Superlogisch toch?