Microsoft zet in alle Office en Microsoft 365 omgevingen security defaults aan

Heeft u het ook gemerkt? Uw smartphone of tablet blijft maar vragen om het wachtwoord van uw email? Uw scanner doet niet meer wat deze moet doen? Wat is er toch aan de hand? Microsoft is begonnen met het gefaseerd aanzetten van Security Defaults in Microsoft 365 omgevingen waar deze beveiliging nog niet actief is. Security Defaults zijn standaard beveiligingsinstellingen, zoals het activeren van Multifactor Authentication (MFA). Heeft u een Microsoft 365 omgeving en nog geen MFA ingesteld? Dan krijgt u binnenkort een verzoek van Microsoft om MFA aan te zetten. Lees meer in dit artikel wat er nog meer verandert.

Microsoft heeft besloten om het algehele beveiligingsniveau omhoog te brengen. Dit doen zij door strengere beveiligingsinstellingen door te voeren bij alle Microsoft 365 omgevingen.

Wist u dat MFA één van de belangrijkste beveiligingsinstelling is? 99,9% van de gehackte accounts hadden geen MFA ingesteld. Waar u eerst de keuze had om MFA in te stellen voor u en uw collega’s, wordt dat straks een verplichting vanuit Microsoft.

Wat gaat er precies veranderen na het aanzetten van de Security Defaults?

  • MFA gaat aan voor alle Microsoft 365 gebruikers
  • Accounts met verhoogde rechten moeten vaker MFA gebruiken voor het inloggen
  • Legacy Authentication wordt uitgezet, over dit laatste schreven wij eerder een blog

Legacy Authentication naar Modern Authentication

Legacy Authentication, ook wel Basic Authentication genoemd, is een verouderd en oud inlogprotocol van Microsoft waarmee uw wachtwoord, telkens wanneer u iets in Microsoft 365 doet, over het internet wordt verstuurd. Het protocol biedt geen ondersteuning aan MFA. De nieuwe versie is Modern Authentication, waarbij er geen wachtwoorden meer over het internet worden verstuurd. Met het aanzetten van de Security Defaults zal ook Legacy Authentication uitgezet worden.

Voor sommige bedrijven kan deze wijziging impact hebben. Wellicht maakt uzelf of uw collega’s gebruik van de eigen mail applicatie van Apple om Microsoft 365 e-mail te lezen of maakt een apparaat van uw organisatie, zoals een printer, nog verbinding via een oud protocol (POP3/IMAP) met de e-mail. Om apple mail te kunnen blijven gebruiken dient u uw account  weg te gooien en opnieuw toe te voegen. En de printer zal anders ingesteld moeten worden.

Extra onder de aandacht: In je organisatie gebruikte (cloud) software pakketten die gebruik maken van O365 e-mail accounts om berichten te versturen/ontvangen (orders, facturen, etc) hier ook last van onder vinden.

Op dit moment krijgen we hier nog steeds veel vragen over, hopelijk helpt dit korte blog artikel u met het feit waarom dit probleem speelt. En wat je eraan kunt doen. Mocht u toch nog problemen ervaren? wij helpen u graag! #superlogisch

Laatste blogs

Cyber Resilience Act
Nieuws
Wat is de Cyber Resilience Act en Waarom is het Belangrijk?
In de afgelopen tijd horen we steeds meer over de Cyber Resilience Act (CRA). Maar wat houdt deze wet precies in en waarom is het zo belangrijk voor bedrijven en consumenten? In deze blog leggen we uit wat de CRA is en wat de voordelen zijn voor onze klanten bij Analyst ICT. Wat is de Cyber Resilience Act? De Cyber Resilience Act is een nieuwe wetgeving van de Europese Unie die is ontworpen om de cybersecurity van producten met digitale componenten te verbeteren. Dit omvat een breed scala aan producten, van software en hardware tot Internet of Things (IoT)-apparaten. De…
FD Gazelle 2024
Nieuws
Belofte maakt schuld: Onze FD Gazelle
Daar is de beloofde foto van onze FD Gazelle 2024! Nog steeds lachen wij een beetje om ons oepsje. Helaas zonder Berry van Bree, maar dat heeft een hele goede reden: hij is namelijk vader geworden van een zoon. Superlogisch dus en dubbel prijs! Wij zijn zeker trots dat we ieder jaar stappen blijven maken en dat iedereen bij Analyst ICT er iedere dag aan werkt om een beetje beter te worden en te zijn voor onze klanten.
bluebeam
Blog
Bluebeam PDF Editor voor bouw en infra bedrijven
Bij Analyst ICT zien we een groeiende trend: steeds meer van onze klanten in de bouw- en infrasector kiezen voor Bluebeam PDF Editor. Maar wat maakt deze PDF-editor zo bijzonder en waarom is het een gamechanger voor bedrijven in deze sectoren? Wat is Bluebeam PDF Editor? Bluebeam PDF Editor is een krachtige tool die speciaal is ontworpen om de workflow van bouw- en infrastructuurprojecten te verbeteren. Het biedt een breed scala aan functies die verder gaan dan de standaard PDF-bewerkingsmogelijkheden. Met Bluebeam kunnen gebruikers niet alleen PDF’s maken en bewerken, maar ook samenwerken, annoteren en documenten beheren op een manier…

Een nieuwsbrief

Superlogisch toch?