Zorgeloos overstappen van ICT dienstverlener

Afgelopen week zijn we bij een aantal bedrijven op gesprek geweest om te praten over een mogelijke overstap. Deze bedrijven geven aan van hun huidige ICT partner een ondoorzichtige kostenstructuur, niet proactief meedenken, slechte communicatie te ervaren. Wekenlang geen reactie/feedback op je aangemaakte ticket. Dit was de laatste druppel, de emmer is nu echt vol.

Vervolgens begint er voor die bedrijven een zoektocht naar een nieuwe ICT-partner, veel bedrijven kijken hier gigantisch tegenop en dat is niet nodig. Een overstap gaat altijd gepaard met verandering, en een verandering kan “gedoe” met zich meebrengen. Maar het is wel een bewuste keuze / verandering die wij samen met u maken. En hierdoor is deze keuze heel goed te plannen en zijn we voorbereid op “gedoe”.

Bij Analyst ICT hoeft dit geen “gedoe” te zijn en brengen wij je organisatie van A naar B. Dit gaat als volgt:

Stap 1: Analysefase

We voeren een grondige netwerkaudit uit. Hierdoor krijgen we een duidelijk overzicht van de omgeving van onze klant. We identificeren pijnpunten en risico’s. Daarnaast worden ook een aantal mogelijke scenario’s voorgesteld ter optimalisatie van de beveiliging binnen uw bedrijf. In deze fase is er niet alleen aandacht voor de ICT maar vooral ook voor de mensen. Wij lopen graag rond op de verschillende afdelingen en praten met verschillende van uw medewerkers om een goed beeld te hebben van “Wat gaat er goed? Wat kan er beter?”.

Stap 2: Overlegfase

We overlopen uw wensen en eisen en evalueren de verbeterscenario’s die naar boven zijn gekomen. Uiteraard wordt bij het formuleren van deze oplossingen rekening gehouden met uw verwachtingen en business vereisten. Ook is dit de fase waarin we zeker willen zijn dat er geen aannames gedaan worden.

Stap 3: Een plan

De planfase gaat van start. We komen met een plan van aanpak waarin wordt beschreven hoe we de zaken gaan aanpakken en welke kosten hier aan verbonden zijn.

Door deze stappen te volgen, kunt u de overstap maken naar een nieuwe partner zonder uw bedrijf te schaden. Met een beetje voorbereiding en veel communicatie kunt u zorgen voor een naadloze overgang die uw bedrijf draaiende houdt.

Het is belangrijk om te weten dat wij redelijk “ouderwets” zijn in onze dienstverlening, wij geloven er namelijk nog steeds in dat mensen op locatie (fysiek) het verschil maken. U kunt er daarom dan ook op vertrouwen dat op belangrijke momenten er medewerkers van ons team bij u aanwezig zijn.

Bij een akkoord gaan we starten met de overstap, hierin gebeurt grofweg het volgende;

  • Communicatie met uw huidige leveranciers
  • Overname bestaande hardware/software licenties
  • Opzetten en uitrol van het Analyst ICT monitoringsysteem (wij werken volgens het MSP model)
  • Opzetten en verbeteren documentatie
  • Wijzigen van de wachtwoorden, zodat er weer een partij verantwoordelijk is.
  • Interne kick-off meeting met daarbij uitleg hoe support gegeven gaat worden bij vragen en veel aandacht voor bereikbaarheid en het aanmelden van mogelijke problemen.

Bent u op zoek naar een nieuwe ICT-partner? Neem contact met ons op om te zien hoe we kunnen helpen. Wij zijn gespecialiseerd in het leveren van ICT-oplossingen voor het MKB, en ons team zal ervoor zorgen dat u het maximale uit uw ICT haalt. Dat is toch #superlogisch?

Laatste blogs

FD gazelle 2025
Blog
FD Gazelle 2025 – Hattrick voor Analyst ICT!
Tegen alle verwachtingen in — zoals dat in de sport wel eens gaat — hebben we opnieuw gescoord. Voor het derde jaar op rij mag Analyst ICT zich een FD Gazelle 2025 noemen. Een prestatie waar we ontzettend trots op zijn. Drie keer op rij, maar deze is bijzonder Eerlijk is eerlijk: deze kwam onverwacht. De afgelopen jaren stonden vooral in het teken van groei, ontwikkeling en heel veel hard werken voor onze klanten. Niet met het doel om een prijs te winnen, maar om simpelweg goede, betrouwbare en begrijpelijke ICT te leveren. Dat dát nu alweer beloond wordt met…
Stichting Anders
Blog
Stichting Anders
Wij van Analyst ICT ondersteunen met plezier Stichting ANDERS Eindhoven. Via deze samenwerking kunnen wij onze kennis, tijd en middelen inzetten voor mensen en organisaties die dat écht nodig hebben. Zo dragen we als bedrijf bij aan een lokale oplossing voor een maatschappelijk probleem – dichtbij huis, met impact. Op deze manier geven we concreet invulling aan maatschappelijk betrokken ondernemen. Superlogisch toch! Wij hebben een verhaal met jullie te delen wat ons raakte. “Een laptop, speciaal voor mij?”Emotioneel en flabbergasted reageerde Mylene* op de laptop die ze ontving. Stichting ANDERS ontmoette Mylene in een hectische periode waar we haar hielpen…
AI act
Blog
De AI Act: wat is er veranderd sinds augustus 2025?
ICT wordt simpeler en menselijker ook als het gaat om kunstmatige intelligentie (AI). Met de komst van de Europese AI Act moeten organisaties in Europa zorgvuldiger omgaan met AI-toepassingen. De wet wordt in fases ingevoerd en sinds 2 augustus 2025 gelden er nieuwe verplichtingen. Wat is er veranderd en wat betekent dit voor uw organisatie? Wat hield de eerste fase in? In februari 2025 ging de eerste fase van de AI Act van start. De focus lag toen vooral op: Bewustwording en basiskennis van AI in organisaties. Het vermijden van verboden AI-toepassingen (de categorie onacceptabel risico). Het onderstrepen dat niet…

Een nieuwsbrief

Superlogisch toch?