Heeft u het ook gemerkt? Uw smartphone of tablet blijft maar vragen om het wachtwoord van uw email? Uw scanner doet niet meer wat deze moet doen? Wat is er toch aan de hand? Microsoft is begonnen met het gefaseerd aanzetten van Security Defaults in Microsoft 365 omgevingen waar deze beveiliging nog niet actief is. Security Defaults zijn standaard beveiligingsinstellingen, zoals het activeren van Multifactor Authentication (MFA). Heeft u een Microsoft 365 omgeving en nog geen MFA ingesteld? Dan krijgt u binnenkort een verzoek van Microsoft om MFA aan te zetten. Lees meer in dit artikel wat er nog meer verandert.
Microsoft heeft besloten om het algehele beveiligingsniveau omhoog te brengen. Dit doen zij door strengere beveiligingsinstellingen door te voeren bij alle Microsoft 365 omgevingen.
Wist u dat MFA één van de belangrijkste beveiligingsinstelling is? 99,9% van de gehackte accounts hadden geen MFA ingesteld. Waar u eerst de keuze had om MFA in te stellen voor u en uw collega’s, wordt dat straks een verplichting vanuit Microsoft.
Wat gaat er precies veranderen na het aanzetten van de Security Defaults?
- MFA gaat aan voor alle Microsoft 365 gebruikers
- Accounts met verhoogde rechten moeten vaker MFA gebruiken voor het inloggen
- Legacy Authentication wordt uitgezet, over dit laatste schreven wij eerder een blog
Legacy Authentication naar Modern Authentication
Legacy Authentication, ook wel Basic Authentication genoemd, is een verouderd en oud inlogprotocol van Microsoft waarmee uw wachtwoord, telkens wanneer u iets in Microsoft 365 doet, over het internet wordt verstuurd. Het protocol biedt geen ondersteuning aan MFA. De nieuwe versie is Modern Authentication, waarbij er geen wachtwoorden meer over het internet worden verstuurd. Met het aanzetten van de Security Defaults zal ook Legacy Authentication uitgezet worden.
Voor sommige bedrijven kan deze wijziging impact hebben. Wellicht maakt uzelf of uw collega’s gebruik van de eigen mail applicatie van Apple om Microsoft 365 e-mail te lezen of maakt een apparaat van uw organisatie, zoals een printer, nog verbinding via een oud protocol (POP3/IMAP) met de e-mail. Om apple mail te kunnen blijven gebruiken dient u uw account weg te gooien en opnieuw toe te voegen. En de printer zal anders ingesteld moeten worden.
Extra onder de aandacht: In je organisatie gebruikte (cloud) software pakketten die gebruik maken van O365 e-mail accounts om berichten te versturen/ontvangen (orders, facturen, etc) hier ook last van onder vinden.
Op dit moment krijgen we hier nog steeds veel vragen over, hopelijk helpt dit korte blog artikel u met het feit waarom dit probleem speelt. En wat je eraan kunt doen. Mocht u toch nog problemen ervaren? wij helpen u graag! #superlogisch